måndag 24 februari 2014

Farväl, moderna fotboll!

Nu har äntligen mitt abonnemang på Viasats sportkanaler sagts upp och jag har helt plötsligt 500 kr mer i månaden att röra mig med.

Jag må vara fattig, men även fattiga människor kan unna sig lite lyx och det var inte i första hand av ekonomiska orsaker som jag sa upp abonnemanget.  Nej, det har att röra med kärleken till fotboll.

Fotboll för mig är passion, stolthet och att känna spelarna på plan representerar nåt jag tror på. Men vad representerar den moderna fotbollen utom spelarnas bankkonton och oligarkerna som äger lagens excentricitet? Fotboll skall handla om staden, om stadsdelen och om klass. Inget av det går igen hos Premier Leagues lag, så det var helt enkelt dags att säga upp Viasat.

Jag har faktiskt tagit beslutet att bojkotta all fotboll på tv. Modern fotboll har ingenting med fotbollens kärnvärderingar att göra och jag tänker inte stödja nån av ligorna, nåt av lagen av alla dem som man kan se på tv4 sport eller tv10.

Vidare tänker jag bojkotta landslaget med och inte ens se VM/EM. De svenska landslagsspelarna må vara, med undantag för Zlatan, andrarangs superstars, men de har sina prioriteringar på fel ställe och drömmer alla om att bli del av fotbollsindustrin och tjäna stora slantar på folks kärlek till ett lag som de skändar.

Så nej, ingen mer tv-fotboll för mig.

När jag berättade detta för min fotbollstokige farsa, tyckte han att jag var, i mina sena 30 år, för ung för att bli desillusionerad av fotbollen. Inte då!

Jag är mer fotbollstokig än någonsin och jag kan inte vänta tills april, då division 4 börjar igen och världens bästa fotbollsklubb, världens bästa i mina ögon, därför att den representerar mig och min lilla stad, Eslövs BK, kommer att spela derbyn mot ärkefienden Höörs IS igen. Det kommer att bli så sjukt roligt att stå på Ekevalla, i ur och skur (traditionsenligt brukar det ju regna på våra hemmamatcher) och se dom röa spöa dom blåvita! Jag ser fram massor emot detta, inte minst för att jag har många kompisar från Höör och det livar upp stämningen lite att ha nån att gnabbas med.

Det kvittar för min del vilken division EBK spelar, det är mitt lag och kärlek gäller i nöd och lust och lika mycket som jag ser fram emot att se EBK gå upp en division, så är min kärlek till klubbmärket lika starkt om vi skulle halka ner en. Men det roligaste som kan hända är så klart om vi fortsatt spelar i samma division som Höörs IS. Nåja, lite glad skulle jag bli om vi gick upp i trean.

Kvar i min värld finns nu fyra klubbar. Eslövs BK, för att det är min lokala klubb, Athletic Bilbao, för att de spelar i högsta divisionen i Spanien med bara lokala spelare och inte säljer ut till modern fotbolls mentalitet, av samma anledning och det faktum att staden Rostock alltid välkomnat mig när jag varit på fotbollsresor dit, gillar jag FC Hansa Rostock, samt, mest på grund av min välkända kärlek till oi!-bandet Section 5, Port Vale FC.

Med undantag av Athletic, spelar alla dess lagen i lägre divisioner. Det är ingen tillfällighet, de spelar bortom mångmiljonskontrakten och tv-pengarna, men de representerar, i bara farten, nåt. Det är äkta klubbar, det är sånt som fotbollen skall handla om.

COYR! Forza Eslöv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar