lördag 16 augusti 2014

Eslövs BK - Höörs IS: 1-0

Så var den avklarad, sommarens stora fotbollshändelse. Det har hänt mycket inom fotbollen i år, VM, GAIS-Bajen och massa annat, men inget slår, för min del, lika högt som Mellanskånederbyt Eslöv mot Höör. Jag tror inte det finns nån fotbollsintresserad Höörsbo som villa förlora mot Eslöv eller nån fotbollstokig Eslövsbo som vill förlora mot Höör. I den lilla fotbollen är det här stort.

Jag måste erkänna att Höörs IS var min första fotbollsförälskelse, jag gick nämligen i skola i Höör och jag och några kompisar, laddade med öl, häxblandningar och snus, brukade hänga på HIS hemmamatcher och heja på laget. Men nu är jag 100% Eslövit.

Nån som har tagit fasta på fotboll som folkfest är verkligen Ultras Eslöv. De sjöng, hejade och på alla sätt lyfte laget genom hela matchen och var en inspirationskälla till oss andra supporters.

Matchen var en riktig höjdare, den var precis som en derbymatch skall vara, jämn, mycket som händer och mycket känslor inblandade. I många derbymatcher blir anfallspelet lidande, då ingen vill bli ansvarig för att laget skall tappa mot grannen, men jag tyckte snarare det var tvärtom här, båda lagen satsade offensivt stora delar av matchen och vid vissa tillfällen trodde man det kokta fläsket var stekt. I 73e minuten trodde nog hela läktaren att 1-0 till Höör skulle sitta, men lyckligtvis för oss, missade HIS anfallspelare målet och matchen fortsatte vara sådär jämn som den varit ända fram tills dess.

Men EBK visade att vi var det bättre laget och i 79e minuten kom ett rättvist mål från Blerim Hajra som höll hela vägen och gjorde oss till matchvinnare. Blerim, som äkta derbyhjälte, får därför också titeln "matchens lirare i EBK" från mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar