måndag 28 juli 2014

Våldsamt Motstånd, obetitlad EP

/ ARTIST: Våldsamt Motstånd / TITEL: Ingen / GENRÉ: Crust / ETIKETT: Högre Tempo! / FORMAT: EP /

Våldsamt Motstånd måste ha varit nöjda med min förra recension av dem, för jag behövde inte tjata på dem om att skicka in mer material till recension, den här vinylplattan dök upp i postlådan helt spontant.

I sanningens namn förtjänar jag inte att få den gratis, jag har nämligen grymt lite koll på sån, den mer brutalare formen av punk, och har svårt att höra skillnad på d-takt och crust. Jag tycker mig emellertid höra lite Monster X i sista låten, Snake people, det är samma tunga, mosh-vänliga growldrivna punk och Monster X är väl crust? Med risk för att göra bort mig mycket, så sätter jag etiketten crust på den här plattan, även om det finns en hel del hc- och metalinfluenser med.

Just moshvänligheten går igenom massor på den och jag kommer att spela den om och om igen under sommaren, medan jag moshar runt i sovrummet i min Ben Shermanskjorta och snaggade skalle.

Det här är bra och även om jag har allt för lite koll på just den här scenen (men vill upptäcka mer av den), så är det ett fräscht alternativ till vad jag lyssnar på i vanliga fall och jag gillar inte bara musiken, utan även texterna. Skivan vinner verkligen på att det följer med texter till sångerna, för bandet har något att säga och det är minst sagt svårt att höra vad de vill.

Öppningsspåret, Gamla goda värderingar sitter som en smocka i buken med textrader som "att jaga folk med järnrör är visst ofint nu". Bandet nämner inte vem de kritiserar och jag tror att många faller under beskrivningen av den paranoida extremhögern av idag. Även låten ex-punk är schyst och tar upp alkoholmissbruk inom scenen.

Jag skulle rekommendera det här lilla mästerverket till alla punks & skins som tröttnat på vad som är populärt inom scenen nu och som vill upptäcka något annorlunda. En riktigt bra platta och jag gillar vinylformatet bättre än den förra CDen.

Därför får skivan ett schyst betyg, eftersom skivan själv är schyst. 95% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar