tisdag 13 mars 2012

Vad vi har att lära av Tyskland: För en levande fotbollskultur i Eslöv!

Jag rådiggar FC Hansa (Rostock) och har varit över Östersjön för att stå på Ostsee Stadio...förlåt...DKB Arena ett par gånger och chockat lokalbefolkningen genom att lägga ner surt besparade pengar på båtresa och hotell för att se ett litet lag (med en dock åh så fascinerande historia!) i division 2 och 3.

Rostockborna är såklart stolta över sin stads lag och har så många fans att klubben kan ha en exklusiv Fan Shop i centrala Rostock, trots att vi ligger i jo-jo-ställning mellan Zweite och Dritte. Närmare Dritte igen nästa säsong, om vi inte lyckas slå Karlsruhe i den viktiga bottenmatchen på Söndag.

Det som går upp för dem så småningom när man snackat med dem är att man kommer själv från en liten stad med ett litet fotbollslag (EBK) och man smittas med av hur en stad kommer på hemmamatcherna i tusental, trots dåligt väder och små chanser till vinst. De blir såklart stolta över att tokiga svennar tar resan för att vara med och heja på FC Hansa, deras stad, men jag tror också de förstår att den passionen de själva har för sitt lag har man själv för EBK och man önskar att Eslövsborna, som inte går på fotboll för att "division 4 är tråkig", för att "matchen idag inget gäller" eller det är "dåligt väder", kunde lära av Rostockianerna.

Jag tror att det som skiljer tysk från skånsk fotboll är kulturen runt sporten. I Eslöv kan man förvisso köpa Offside och FourFourTwo på Pressbyrån, men Tysklands bästa fotbollstidning, 11 Freunde, täcker även de lägre divisionerna. Kicker, också det en utmärkt fotbollstidning, gör detsamma. Det innebär att man kan läsa om sin klubb, även om den ligger långt ner i seriesystemet och det skapar, tror jag, ett djupare engagemang för fotbollen lokalt. Eller kanske det snarare är så att det djupa lokala engagemanget för sporten tvingar även de stora publikationerna att skriva om de mindre klubbarna. I vilket fall som helst är engagemanget för ens fotbollsklubb på blodigt allvar och det är en självklarhet att man stöttar den i vått och torrt.

Det är detta jag tror vi kan lära oss av i Eslöv, såväl som i Sverige. Visst är det intressant att följa Premier League på Viasats sportkanaler, men om man aldrig åker över och ser matcherna, varför då läsa Offside som en galning? Samtidigt har man en lokal fotbollsklubb i EBK som desperat behöver supporters och intresse. Kan Landskrona, som egentligen inte är mycket större än Eslöv, ha ett lag i superettan, så borde vi Eslövsbor kunna ha ett lag i tvåan, åtminstonde.

Det är klart, Skånskan skriver ju en del då och då, även om det blivit allt mer sporadiskt på sistone om klubben, men tänk känslan att köpa en rikstäckande sporttidning på svenska som i alla fall har nån notis om spelarinköp i EBK. Hur stolt skulle man inte bli då som EBK-supporter? Skulle inte fler bli engagerade i klubben?

En annan sak som skiljer oss från Tyskland är att i Tyskland är klubbarnas supporters, "ultras", mycket mer organiserade och har större summor pengar att lägga på tifo, såväl som flashiga zines, som Blickfang Ultra, vars Streetart-spezial med fotografier av olika ultragrupper från hela världens lokala grafitti i fyrfärg är något av det coolaste jag bläddrat igenom.

Låt oss därför bombardera Skånskan i vår med krav på större täckning av klubben och tjata på era nära och kära om att de skall följa med på match!

Blir vi fler som går, hejar och sjunger för EBK blir det dessutom inte bara större självförtroende hos spelarna på plan, utan dessutom fler biljettintäkter som kan vidareinvesteras i klubben.

Dessutom borde alla fans bli medlemmar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar