lördag 21 april 2012

Eslövs BK - Brösarps IF: 2-1

När matchen började ticka upp mot 90 minuter hade jag redan bestämt mig för vad jag skulle skriva. Det var två jämnbördiga lag som möttes och om EBK skulle fortsätta spela oavgjort kunde vi nog bara räkna med en mittenplacering i tabellen i år.

Men jag var tvungen att ändra på vad jag skulle skriva, för i 91:a minuten, bokstavligt talat i sista sekunden, satte Selwan Al-Jaberi det mål som gjorde 1-1 till 2-1. Återigen höll EBK en på halster som klubben gjort så många gånger förr. Al-Jaberi får därför dela titeln som matchens lirare med Adil Adlouni, som kutade upp och ner och skötte mycket av frampassningsspelet, såväl som EBKs hörnor.

Även om röa till slut vann vill jag ändå påstå att det var en relativt jämn match. Baklängesmålet, det som gjorde 0-1, kom i 29e minuten, men av vem? Speakern sa aldrig vem som petade in det. Sen kom vårt mål i 34e minuten genom Kim Jeppsson på straff och 1-1 var halvtidsresultat efter en match som var väldigt "engelsk", det vill säga båda lagen tjångade upp bollen och jagade den fram och tillbaka i stället för att spela tekniskt. Det innebar dock att det blev en del gula kort och fult spel från, om vi skall vara ärliga, båda håll. Det blev, som sagt, en straff med.

Om första halvlek var som engelsk fotboll när den är som bäst, det vill säga nervpirrande fram och tillbakaspel, så kom mycket av andra halvlek att vara en smula trist. Första kvarten av andran var totalt Eslövs, men när klockan tickade fram emot 65 minuter hade Eslöv inte hunnit göra 2-1 ännu och laget verkade en smula demoraliserat och det tände BIF, som kom tillbaka in i matchen och sen var det väldigt jämnt igen fram tills 91a minuten.

Två saker utmärkte den här matchen, det första var de många gula korten, det andra var det rubbat stora antalet hörnor åt båda lag.

Sen var det såklart kul att se Wissam Wehbe igen!

Det enda riktigt tråkiga med matchen var att det som vanligt gått Eslövsborna förbi att vi har ett fotbollslag i staden, ett fotbollslag som kämpar på för att göra oss otacksamma Eslövsbor stolta över våra spelare. Varför kommer ingen på matcherna? Vi har ett lag som representerar HELA Eslöv, då borde HELA Eslöv dyka upp på läktaren och sjunga för sitt lag! Det är skamligt att det kom så få på hemmapremiären dessutom. Eslöv har en chans att gå upp i år, det är jag övertygad om, men om vi skall klara det behövs publikstöd, inte bara det moraliska stödet från läktaren, utan också det ekonomiska genom att folk går på match och köper resultatlotter!

En annan sak jag gillade var att de bytt musik i högtalaren före och efter första halvlek, från töntig svensktopp till electronica och hip hop. Även om jag har svårt för hip hop, så lyssnar jag hellre på Eminem än Thomas Ledin.

Sen måste jag ju såklart rekommendera folk att käka knackwurst på Ekevalla, den nya knaken de har är rubbat god!

Allt i allt en riktigt trevlig fotbollsmatch och jag skall jobba på att bli den källa där ni först kan få hemmaresultaten från hela säsongen. Men nöj er inte med det, GÅ PÅ MATCH!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar