fredag 27 april 2012

The Hotknives, "About time"

BAND: The Hotknives | TITEL: About time | GENRÉ: Ska | ETIKETT: Crazy united records | FORMAT: LP |

Först och främst, ett stort tack till Mark, för att han tipsat mig om bandet. Jag har faktiskt lyckats undgå det totalt och det här var ju en kanonskiva!

Jag tycker själv att många ska-band har en tendens att göra plattor som inte är perfekta. Många ska-band gör plattor med ett par höjdarnummer på och sen ett par tråkiga sånger. Men inte The Hotknives! Jag diggar skivan från första till sista spår. Det finns inget tråkigt här, bara trevligheter!

Musikaliskt spelar de pop-ska, men utan att bli för poppigt. Jag tycker att bandet summerar genréns första 30 år ganska fint. Det finns mycket influenser här från 2tone och den vågen som kom cirka tio år senare, plus en smula första vågen. De band som de för mig påminner mest om är The Selecter i form av intensiteten (även om de har ett par söligare reggae-kryddade spår med) och Madness i form av poppigheten och det dansanta.

Textmässigt är de coola med. Mycket glimten i ögat utan att bli studentikost. Igen tycker jag de påminner om tidiga Madness, de är inte rädda att göra låtar om kärlek, men heller inte rädda att tackla tyngre frågor.

Min LP, som jag tackar A Message To Yous postorder för, var i genomskinlig röd vinyl, vilket jag gillar!

Jag skulle rekommendera plattan till alla som gillar ska. Verkligen! Din samling behöver den här plattan!

Och för övrigt tänker jag be Mark om fler skivtips, såväl som att lyssna på fler plattor av The Hotknives.

Verkligen! Kvalité!


Plattan får 91,3% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar