fredag 4 maj 2012

Eslövs BK - Tollarps IF: 2-3

När jag kom till matchen reflekterade jag först över hur kul det var att så många besökare hade kommit till matchen samtidigt som ishockey-VM brakar loss.

Det skulle dock, i takt med att de grå molnen hopade sig över Ekevalla, vara något av få positiva saker med matchen.

Det var inte tråkigt, det var inte det, det var tvärtom det vanliga fram-och-tillbaka-spelet man vant sig vid och det var spännande in i sista minuten, för båda lag hade fullt med chanser och i större delen av matchen var det faktiskt ett oavgjort resultat. 0-1 gjordes i 19e minuten, sen kom 0-2 i 32e och 1-2 i 43e, 2-2 i 58e och till slut 2-3 i 85e.

Jag är inte säker på vem som gjort målen, eftersom det inte verkade som att högtalarsystemet ville fungera. Därför skriver jag inget om målgörare.

Jag har tidigare jämfört EBKs spel med engelsk fotboll. Jag skulle vilja ta den liknelsen ett steg längre och jämföra Roland Nilssons spelidé med Arsene Wengers. Precis som Arsenal siktar EBK in sig på att ha många unga, lätta, snabba och tekniska spelare och bara ett fåtal fysiskt tyngre. Stundtals fungerar det, EBK spelar, när vi spelar som bäst, som en arg bisvärm som skiter i hur många mål man har i baken och bara försöker göra mål, mål, mål. Tyvärr innebär det att defensiven inte alltid fungerar. Vilket den heller inte gjorde idag.

Det var tråkigt att vi förlorade matchen, men vi har tre matcher bakom oss som obesegrade och detta är inte världens slut och undergång. Det finns fortfarande många matcher att spela, vinna och lyfta oss uppåt.

Matchens lirare är, för mig, Adil Adlouni, för att han var hjärnan bak mycket av det offensiva i matchen från EBKs sida och en hel del av det defensiva med. Det är väl tyvärr oundvikligt att han förr eller senare kommer att bli såld till en klubb högre upp i divisionerna och det är något jag verkligen inte ser fram emot. Naturligtvis hänger inte allt på en spelare, men det är klart att en sån stor talang spelar viss roll!

Nu laddar vi upp oss inför nästa hemmamatch. Obligatorisk närvaro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar