lördag 5 maj 2012

Mobster: "Rough & Ready"

BAND: Mobster | TITEL: Rough & Ready | GENRÉ: Ska | ETIKETT: AMTY | FORMAT: CD |

Det här ett relativt nytt band från Sverige och att de är svenska hör man verkligen, för de har det där svenska 90-tals-soundet, lite välspelad pop-ska med influenser från 2Tone-eran, såväl som första vågen.

Mobster har massor utav rytm! I vanliga fall brukar jag efterlysa lite samhällsengagerad musik med och även om de har ett par kritiska texter i till exempel Rocksteady in the jungle, Colourblind och Global warning, så är den stora behållningen just rytmen.

Dessa gossar ruda behärskar sina instrument väl och har verkligen känsla för just rytm och det är ju inte fel. Precis som det finns bra samhällskritiska band man inte kan dansa till (typ Crass), så finns det ju också bra band man kan dansa till utan att tänka för mycket på texterna som, i Mobsters fall, kanske inte är de mest genomtänkta.

Jag gillar bandet så mycket att jag införskaffat deras första fullängdare och deras CD-singel med. Om jag förstått saken rätt, så kommer de från Landskrona, vilket ju inte är andra sidan jorden om man bor, som jag, i världens coolaste stad, Eslöv. Därför hade det varit kul att se dem live nån gång, jag kan verkligen tänka mig att det är fett ös när de spelar.

Det finns ett fåtal saker jag stör mig på, framför allt att sångarens röst inte alltid "funkar". Men det är petitesser, det här är bra för att vara svenskt, även om det inte är i USCB Allstars eller Liberators klass. Jag kan verkligen rekommendera alla ska-fans att köpa den här skivan och stöda ett bra band.

På fotografierna i CDen ser grabbarna ut att vara lite äldre med, vilket är kul. Ska blir man aldrig för gammal för!

En bra, men inte perfekt, skiva som den här får 67,8% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar