måndag 14 maj 2012

The Riffs: "Live at Club Ska"

BAND: The Riffs / TITEL: Live at Club Ska / GENRÉ: Ska / ETIKETT: Moon Ska World / FORMAT: CD/

The Riffs började, om jag inte blivit felinformerad, som ett oi!-band under namnet Feckin Eejits och har alltid behållit en punkattityd när det gäller deras ska-musik. Normalt sett gillar jag ska och punk, men inte mixen och även om The Riffs är bra på det de gör, så blir det ibland för snabbt och jag har egentligen aldrig tyckt bandet är så mycket att hänga i julgranen.

Missförstå mig inte, de är inte dåliga, det är bara det att de inte är särskilt bra heller. De är ett typiskt tredjevågenband från det förenade kungadömet och även om de var med om att definera ett sound (som jag som sagt inte är överdrivet förtjust i), så har det och dess efterföljare i skatepunk och skacore gjorts så många gånger att man är trött på skiten.

Med det sagt så låter den skivan bättre än något jag hört tidigare med dem, de verkar kunna fixa till en fest live, i alla fall och kommer de till södra Sverige/Danmark kommer jag nog att se dem.

Det som talar till bandets fördel är det faktum att de har ett par låtar med som inte är lika frenetiskt snabba, typ Murderation. Om de hade fortsatt sakta ned lite på tempot hade de kunnat bli ett bra reggaeband, det är jag övertygad om, för de har färdigheterna på instrumenten och en cool sångröst.

På skivan finns ett par covers på gamla reggae, punk och ska-låtar. Double Barrel, med Dave Barker på sång är den schystaste. De har även med Paul Fox från gamla favoriterna The Ruts. Tillsammans med honom gör de Jah War och gör den damn straight dessutom. Det är ett bra val, om än lite förvånande, för med tanke på vilken slags musik The Riffs annars spelar hade jag förväntat mig Babylon is burning, In a rut eller Savage circle. Så det är jag tacksam för, men hade jag fått välja Ruts-låt hade jag tagit Sus.

Gillar man ska med en punkig attityd gillar man det här, men jag tror The Riffs är ett band som skall upplevas live. Skulle gärna se en coverplatta med skinheadreggaeklassiker från bandet, det tror jag hade blitt hur fett som helst!

Bandet är inte dåligt, men inte heller bra och får 61,3% i grad av tillfredsställelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar