onsdag 16 maj 2012

USCB Allstars: "Hygglo birdo"

ARTIST: USCB Allstars / TITEL: Hygglo birdo / ETIKETT: Rough rider / GENRÉ: Ska / FORMAT: CDEP /

Det var många av oss som sörjde när USCB Allstars gick i graven härom året. Bandet spelade en hyffsat bra, "streetig" ska med attityd som saknas bland många svenska band. Inte bara i texterna då, som i mycket, förvisso, handlade om sex och kärlek, men sex och kärlek från en rudeboy eller players synvinkel. Även musiken hade ett skönt, fint gung, tycker jag och baserades på lika delar 90-tals ska och Göteborgsrock. I alla fall på denna, deras debut. Jag tycker mig faktiskt kunna höra lite Gbg Sound i influenserna, trots att det är en helt annan musikstil.

Detta var som sagt bandets debut och jag är en av få lyckliga som köpte skivan när den kom, innan de blev så stora att de fick spela på Hultsfredsfestivalen. Det är inte det att jag har en magisk förmåga att hitta bra band, nej, en kompis till mig spelade i bandet och jag ville stödja min kompis band.

Jag vet inte riktigt mer vad man ska säga om plattan. Den var bra då och är bra nu, även om bandet kom att göra bättre släpp längre in på karriären. Musiken är dansant, även om jag ogillar det proggiga introt på Brand new age, en låt som annars är den bästa på plattan. Den har ett bra gung och ett bra budskap, ett stridsrop för en ny generation rudies och en svensk tredje våg.

Sen är det kanske lite trist att svensk ska nuförtiden verkar, med undantag för Mobster, ha somnat in och alla som lyssnade på ska förr har blivit narkomaner som hyllar en död etiopisk diktator. Hade vi haft fler band som USCB Allstars hade den svenska scenen kunnat se annorlunda ut.

Inte så mycket mer att säga. Vila i frid, USCB Allstars och gör gärna en reunion.

Skivan var en pionjärhandling när den kom och håller fortfarande, därför får den hela 91,3% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar