torsdag 24 maj 2012

Blandade artister: "The best of the Northern Soul story"

/ ARTIST: Blandade artister / TITEL: The best of the Northern Soul story / GENRÉ: Northern Soul / ETIKETT: Sony / FORMAT: CD /

Till att börja med och detta är en stor sak för mig, den här dubbel-samlings-CD:en är utgiven på ett multinationellt storföretag, nämligen Sony.

Detta rimmar för mig väldigt illa med Northern Soul-rörelsens värderingar, men plattan kom 2011 och jag tror jag kan gissa mig till varför Sony släpper den just nu. I takt med att kidsen allt mer vänder sig till spotify och itunes blir skivköpandet tyvärr något för bara oss gamlingar och de som är ännu äldre än sjuttiotalistiska gamlingar som undertecknad. Det är den första orsaken, den andra är att vi på sista tiden sett en retrorörelse i popmusiken, som efter Amy Winhouse's Back to black, resulterat i listplaceringar för en mängd anndrahandskopior av Amy, såsom Duffy, den underbart vackra Melanie Fiona och Gabriella Cilmi. Allt pekar mot en revival av 60-talssoundet och då kan Northern Soul plötsligt få en revival, något som passar de stora skivbolagen bra, eftersom rättigheterna till obskyra artister utan framgång nån annanstans än i Norra England för 40 år sen inte kan vara skyhöga, direkt.

Med det sagt tycker jag definitivt att folk skall skaffa sig skivan, för Sony har uppenbarligen ansträngt sig för att leta guldkorn i sanden. Som vanligt, när det gäller Northern Soul, så är musiken kanske inte jätteoriginell, utan påminner mycket om de artister som var stora då, även om musiken på just denna samling aldrig känns plastig. Faktum är att det är den bästa Northern Soul-plattan i min samling. Alla nummer rockar röven av en. Det här är bra skit!

Sen finns det förvisso med två spår som, även om de är bra, jag inte tycker borde platsa på en Northern Soul-platta, nämligen ett med Little Richard och ett med Paul Anka.

Det enda jag riktigt retar mig på är det billiga jobbet bolaget gjort med häftet som följer med skivan. En sida med fakta om Northern Soul som man hade kunnat läsa sig till på Wikipedia. Med de resurser Sony har, så borde de kunna hitta lite kul fakta om de olika artisterna, eller i alla fall sätta in några bilder på ett par av dem.

Men, men, detta är en platta jag klart rekommenderar till alla smoothies, niteowls och nostalgiska fotbollsfans. Den får hela 96,7% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar