onsdag 3 juli 2013

Oldfashioned Ideas, "Hopp & förtvivlan"

/ ARTIST: Oldfashioned Ideas / TITEL: "Hopp & förtvivlan" / GENRÉ: Punk / ETIKETT: PST / FORMAT: Vinyl-EP /

Äntligen! Äntligen nytt material från ett av Sveriges mest unika band och äntligen, äntligen på svenska!

Jag tycker nämligen inte bara att det är kul att fler band släpper på svenska, utan som gammal textförfattare till mitt gamla punkband (som la av 2000), så vet jag att en helt ny dimension öppnas när man skriver från hjärtat på det språk man behärskar som modersmål själv.

Och det är uppenbarligen just vad bandet gör. Som vanligt levererar de skramlig pogo-punk som är mer punk än oi! med rötter i uk82, såväl som anarkopunkens musikaliska uttryckssätt. Många har gjort det före O.I., men de gör det förbaskat bra och man blir sugen på att dricka alkoholfri cider till det här och röja. Kan tänka mig att bandet är riktigt schyst live med.

Nej, det som gör O.I. unika och får mig att välkomna deras släpp på svenska är det faktum att textmässigt är de ett unikum. Många band säger att de är arbetarklass och skriver om aggro, öl och oi! oi! oi!, men O.I. leker inte arbetarklass, de uttrycker verkligheten som den ser ut för för de flesta av oss. Jag gillar det.

Låt gå för att texterna kanske inte är jättebra, men de har en känsla av äkthet i sig och det är på det de vinner.

Bästa låten textmässigt tycker jag är Amex Gold, som handlar om klasskillnader. Finns egentligen inga dåliga spår på plattan. Vid första genomlyssningen irriterade jag mig en smula på IPA, som handlar om den typiske alternative mannen, som har pseudoradikala åsikter, dricker IPA och latte osv... Det jag inte gillade med den var refrängen som jag tyckte gick dåligt ihop med verserna, men efter att ha lyssnat igenom ett par gånger är jag såld även på den.

Riktigt schyst med andra ord att återstifta bekantskapen med bandet. Extra kul som sagt att höra dem på svenska och jag hoppas att de fortsätter släppa på svenska, för kan de det kan det bli oerhört bra. O.I. har dock, det måste sägas, en bit kvar innan de kan tävla med band som Prins Carl, Agent Bulldogg och Gatans Lag om vem som är Sveriges bästa band, men fortsätter de så här, så tror jag att de är på god väg!

En helt schyst platta får ett helt schyst betyg, 78,3% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar