torsdag 1 augusti 2013

En intervju med 4 Past Midnight

Nån gång under 90-talet klev jag in i den lilla källarbutik nära Mejeriet i Lund som krängde punk-sjuor. Jag klev in där rätt ofta, men en dag köpte jag tre sjuor, en med amerikanska akten Adolf & The Piss Artists, en med då relativt okända The Restarts och en med följande band, 4 Past Midnight, vilka jag tycker är värda mer respekt och mer kännedom. Därför presenterar jag med stolthet en intervju och hoppas att spelställen bokar in dem.


EKA: Ni startade 1989, under en tid då punken var allt annat än populär och många gamla punkare gått över till metal. Vad inspirerade er att starta ett punkband och vad har fått er att fortsätta?

4PM: 4 Past Midnight startade på grund av en kärlek till punkmusik. Inget mer, inget mindre och ja, det var en dålig tid för punken. Massa folk hade ändrat sig och slutat lyssna på punken, men jag själv, Peter, var alltid punken trogen.

Vad som inspirerat oss att fortsätta är ganska enkelt, vi har passion och drivkraft och övertygelse för vad vi gör. Vi är stolta över musiken vi skapar och vi njuter av det.

EKA: Vilka band influerade er när ni började och hur skulle ni beskriva er musik för nån som aldrig lyssnat på er? Vad kan ni säga om ert senaste släpp? Är ni nöjda med etiketten ni ligger på?

4PM: Band som influerat oss, listan har inget slut, från Discharge, Killing Joke, Stooges, Pink Fairys, Conflict, Cockney rejects, UK Subs, Partisans, Neil Diamond, Susan Vega, No Use for a Name, NOFX, The Sweet, Mud, listan har inget slut.

Att beskriva vår musik är ganska lätt, punk med allsång och lite HC instoppat och som provocerar till efftertanke, vi försöker bli bättre med varje nytt släpp, prövar nya saker, men behåller det 4PM sound som alla älskar.

Etiketter, vi är med på 4 olika etiketter, UK-etiketten Stp Records har varit med bandet sedan albumet Guilty as charged, Trials and tribulations och det nya albumet Life on the inside. Vi har också släppt den nya skivan på franska Ronce recs/ Combat Rock recs, och vi samarbetar med en amerikansk etikett BHJ recs för ett släpp på vinyl.

EKA: Om ni ser till den skotska scenen nu och när ni började, vilken är den största skillnaden?

4PM: Det finns bättre band. En hel del fler giggs som äger rum och det finns en yngre ssen med.

EKA: Hur är acceptansen för politisk extremism, höger eller vänster, i er lokala scen? Lyssnar skinsen på dodgy politiska saker och vad tycker ni folk bör göra när det kommer till politisk extremism? Acceptera den, tala ut mot den eller göra folk glada och inte koncentrera på politiska saker alls?

4PM: Vel, i ärlighetens namn, så kör inte 4PM en massa politiska sånger längre. Jag skriver sånger om våld i hushållen, trafficking och jag ser inte en massa skins på 4PMs giggs, de håller sig för sig själva och går bara på oi!-giggs.

EKA: Ni har spelat en del utomlands. Vilken lokal scen ni spelat för har varit roligast att spela på och vilken har varit den värsta? Vad är det roligaste som hänt på ett 4PM-gigg?

4PM: Vel, i ärlighetens namn har vi bara spelat i USA och UK. Vi håller just nu på att förbereda oss på att dra ut i Europa och vi hoppas kunna besöka Tyskland, Frankrike, Schweiz, etc och vi kommer tillbaka till USA i mars 2014.

Jag gillar fortfarande hemmakonserter, Newcastle i England är trevligt, schyst folk.

Roligaste som hänt var 1989, jag föll av min trumstol på gigget halvvägs genom en sång, lol.

EKA: Vad tycker ni om fotboll? Vad är era meningar om trubblet Rangers befinner sig i? Går ni regelbundet på match och vad tycker ni om non league-fotboll? Tror ni nånsin att folket kan återerövra folkets sport från den mångmiljardsspektakel den blivit?

4PM: Jag skall vara ärlig och berätta att jag hatar fotboll, jag har aldrig följt den överhuvudtaget, Tam, Fred och Stevie följer den, men jag gillar den inte. Jag tycker Celtic och Rangers bara för med sig en massa trubbel, för många bråkstakar bland deras supporters.

EKA: Om ert band var en sport och inte ett band, vilken sport skulle den vara? Nåt hårt och fysiskt som rugby, nåt elegant och precist som biljard eller kanske nåt helt annat?

4PM: Duvkapplöpning lol, för jag älskar mina duvor lol.

EKA: Nåra ord till era svenska fans? Nån chans att ni kommer hit och spelar för oss snart?

4PM: Vel, jag visste inte att vi hade nåra svenska fans. men om vi har det, så snälla, köp våra skivor och t-shirts, stöd bandet och kom och se oss live, det får ni inte missa.

Japp, vi samarbetar med Subkultura Pforzheim Booking och försöker fixa nåra europeiska spelningar, så jag förmodar att det är upp till ställena att boka oss!!!

Tack för intervjun!

Kolla vår hemsida: http://www.4pastmidnight.co.uk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar