tisdag 13 augusti 2013

Noise Agents, "S/T"

/ ARTIST: Noise Agents / TITEL: "S/T" / ETIKETT: Står inte på skivan / GENRÉ: Punk / FORMAT: CD /

Så här är det, jag har, under de senare åren utvecklat en smärre allergi mot engelsk streetpunk, som jag tycker blivit tråkig och generisk. Men, det finns ett par band från det förenade kungadömet som jag haft turen att recensera och som verkligen gjort sin egen grej och gjort den så bra att de räddar den engelska punkens anseende. Jag tänker framför allt på band som Overload och What A Riot (RIP, men sångaren, Watty, har ett nytt projekt på G, "DMD"), men bäst av alla är utan tvekan Noise Agents och denna lilla plastskiva är en stark utmanare till titeln "bästa CD 2013".

Ja, den är så bra. Redan efter att bara ha lyssnat på den en gång kunde jag konstatera att det här är en sjujäkla fin skiva och den växer på mig och jag tror inte jag kommer att ha nån anledning att inte lyssna på den efter jag recenserat den.

Vad skall man likna dem med? Det är fin gammal brittisk melodisk punk uppblandad med sångaren, Andy K's smak för amerikansk poppunk, lite hc, lite uk82 och till och med en reggaeinfluens i låten Punk Rock Dead.

Det närmsta man kommer tycker jag är det svenska bandet Antipati, inte bara för att de klarar köra melodiska bitar med attityd, utan även för texterna. Det är samma vardagliga saker som påverkar vår vardag och det utan att kännas plastigt.

Sångaren är en fena på att skriva schysta texter, det har han bevisat genom att posta små dikter på sin facebook-status då och då. Det är jordnära saker, men framförallt, det som gör att det känns så fräscht är att bandet kan klara att skriva om kravaller, våld och revolt utan att låta konstlat och utan att kritisera mångkultur och politisk korrekthet, vilket kanske var fräscht när Cock Sparrer gjorde sin Bring a rope för typ 20 år sen, men som idag bara får folk att tro att alla fördomar om skins stämmer (sen är ju de flesta i line-uppen punkare/herberts).

Bandet är inte överdrivet politiskt, men om de har nån ståndpunkt, så verkar den vara närmare vänster än höger. Sen får bandet ha en rejäl elogé för att skriva texten till Together we stand, där de förklarar att de kommer, efter mer än 30 år i subkulturen, vara punkare för alltid och skiter i vad folk tycker om dem.

Jag tror att bandet kan uppskattas av alla, punkare, såväl som skins och nu är jag dels nyfiken på Andy K's nya band, "Getagrip" och förhoppningsfull om att Noise Agents kommer till norra Europa snart.

Det här är en modern klassiker och får fullt betyg. 100% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar