fredag 16 augusti 2013

Eslövs BK - Hanaskogs IS: 2-0

Jag har gått och sett fram emot den här matchen länge, dels på grund av sommaruppehållet, dels på grund av att jag förväntade mig extra stor närvaro av Eslövs fans på första hemmamatchen efter ombyggt Ekevalla.

När det gällde publiksiffran, så låg den kanske snäppet över det normala, men inte jättemycket.

Skulle vara kul att se fler Eslövsbor på matcherna.

Jag pratar rätt ofta fotboll med en god vän till mig som är något av ett "face" i en av subkulturella skäl mycket kreddigare klubb än EBK, nämligen GAIS, så har han också bott länge i Götet.

Nåväl, när jag berättade att vi skulle möta en liten förening som Hanaskogs IS, så skrattade han inte åt det, utan påpekade att det är sånt här fotbollen handlar om. När fotbollen började för nåra hundra år sen, så handlade det om att försvara den lokala hedern mot andra byar och fotbollen har på så sätt alltid varit en förenande faktor och hade det inte varit kul om den hade fortsatt vara det? Om folk på internet inte satt och snackade om Real Madrid eller Chelsea som "deras" klubbar, utan om klubbar som representerar deras kvarter, stadsdel eller landskap? Genom att bojkotta det mångmiljardspektakel fotbollsindustrin har blivit och följa småklubbar som EBK eller Hanaskog, så gör man fotbollen en stor tjänst genom att connecta till vad det egentligen handlar om.

Nåväl, själva matchen, då. Jag har tidigare beskrivit EBKs taktik den här säsongen som engelsk, mycket spel fram och tillbaka på planen, men jag tror jag får ändra på den beskrivningen, för om en klubb spelar engelskt, så har den i alla fall ett visst försvarsspel. EBKs taktik har, med tiden mer och mer utvecklat sig till att vara ett gäng fulla brassar som går bärsärkagång. Fullt fokus framåt, alla vill göra mål och alla dundrar på konstant utan respekt för motståndet.

EBK gjorde i dag bara två mål, det första genom Blerim Hajra i 32e minuten och det andra av Christian Englesson i 70e.

Hanaskog hade ett par fina chanser, de flesta på fasta situationer, däribland ett riktigt snyggt, det får man ge dem, försök i 72a minuten.

Men överlag var det Eslöv som hade flest fina chanser och vi hade mycket väl kunnat göra många mål till, om inte Hanaskog hade satsat, som de gjorde, så defensivt.

Jag tyckte faktiskt domaren, för en gångs skull, inte var en total katastrof, utan la ribban högt. Tre gula kort delades dock ut, ett till Hanaskog och två till oss.

Matchens lirare är för mig Christian Englesson, för 1-0 är ett farligt resultat att nöja sig med, särskilt när vi spelar så offensivt, att jag tyckte det kom som en lättnad när 2-0 petades in.

För att summera, äntligen är fotbollen på gång igen! Ser fram emot flera fina hemmamatcher på Ekevalla i höst och jag hoppas se fler Eslöviter på plats.

Forza Eslöv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar