måndag 3 mars 2014

Moralpanik: "S/T"

/ ARTIST: Moralpanik / TITEL: "S/T" / GENRÉ: Streetpunk / ETIKETT: DIY (Demo) / FORMAT: CDR /

I skrivande stund är herr recensent förkyld som tusan och inte mycket har piggat upp under de senaste dagarna, fram tills Moralpaniks demo trillade ner i postlådan. För det här är bra, mycket bra.

Moralpanik spelar, snabb, melodisk gatupunk med inspiration från USA, helt klart, men jag tycker mig också, i refrängerna, känna inspiration från Buzzcocks och gitarrslingor som får en att tänka Back with a bang-era Skrewdriver. Samtidigt tycker jag Moralpanik låter mycket som, just, Moralpanik. De har sitt eget uttryckssätt.

Bandet består av veteraner från punkscenen i Umeå/Östersund och Umeå må vara känt för straight edge  och veganism och jag tänker inte klaga på det, jag har varit nykter i tio år och är lakto-ovo-vegetarian. Det är bara det att Umeå HC-scen aldrig appellerade direkt till mig. Men Umeå är också hemort till Guttersnipe, ett av Sveriges bästa oi!-band genom tiderna och som snart spelar i Malmö och det faktum att en av killarna från Guttersnipe spelar med i Moralpanik borgar ju för kvalité! Killarna i bandet har också spelat i för mig okända band som Hangups och Werewolf Syndrome.

Det är med andra ord ett gäng välmeriterade killar och de skall ha stor respekt för att de inte "spelar ner sig" för att låta mer punk, utan hanterar sina instrument mästerligt.

Texterna faller mig också i smaken. Det är inga stereotypa gatupunktexter om våld och alkohol, utan allt från skräp-tv till religiös fundamentalism behandlas och man gör även en Cornelis Vreeswijk-cover.

Detta är bra. Om du vill kolla upp bandet själv, så finns demon på Spotify.

En bra platta får ett bra betyg, 78,3% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar