söndag 18 november 2012

Last Seen Laughing, "Where we belong"

/ ARTIST: Last Seen Laughing / TITEL: "Where we belong" / GENRÉ: Oi! / ETIKETT: Randale Records / FORMAT: CD /

Danmark kanske inte är ett jättekänt land i punkvägen, helt klart lillebror i sammanhanget om man jämför med de andra skandinaviska länderna och visst är det väl så att de band från Danmark som blivit kända ofta är stereotypt tråkiga überpolitiska band som Paragraf 119?

Men, för den som gillar punk är Danmark likväl ett intressant land även när det gäller hardcore, som till exempel duktiga Amdi Pedersens Armé eller oi!-akter som Hoolies och The Outfit. Enligt vad jag har förstått har ett par av medlemmarna i LSL tidigare spelat i just de två sistnämnda banden.

Den här skivan är stundtals bra, stundtals en smula tråkig. Jag tror att den hade blivit bättre om de hade släppt en EP i stället för en fullängdare.

Hur låter det då? Det låter som en blandning av Chiswick och Göteborg Sound med en kaxig mockney-cockney sångröst och fina allsång med skinsen-partier i refrängerna. Rent textmässigt kan de vad de sysslar med, det enda jag har emot dem är att ibland blir texterna lite väl stereotypa, varför sjunga något som så många redan har sjungit? Missförstå mig inte, det är absolut inte dåligt, men det säger en del om plattan när en av de bästa sångerna handlar om sex. Den låten är riktigt bra.

Men stundtals är bandet riktigt bra. Jag önskar bara att det var fler än två sånger på danska på plattan, för när de väl sjunger på danska, inte minst på låten Ingen fejl, visar de att de är ett av Skandinaviens bästa band. Den sången kommer att gå varm om och om på min stereo framöver. Det är just låtarna på danska som räddar bandet från att vara ett mediokert band till att vara ett bra band och eftersom de är duktiga musiker och duktiga på att skriva på danska, kanske nästa skiva borde släppas helt på danska? Visst, situationen i Århus kanske är som de sjunger i låten No oi! concerts och bandet kanske måste sikta in sig på att spela utomlands, men jag tror att svensk publik tillsammans med publiken i många andra länder lätt skulle kunna digga dansk oi! Så svår är inte danska att förstå!

Det här var en trevlig bekantskap och även om inte hela plattan är bra, så finns det ett par låtar som lyfter den och jag ger den 68,4% i grad av tillfredsställelse!

PS. Forza FCN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar