lördag 3 november 2012

Overload, "Godkiller"

/ ARTIST: Overload / TITEL: "Godkiller" / GENRÉ: Oi! / ETIKETT: Mother Fucking Sounds / FORMAT: CD /

Overload är ett ungt, nytt band från Cambridge, en i punkväg stad mest känd för att vara födselseort åt bandet Subculture, som gett oss favoritlåten In your time. Det var också Subcultures sångare som på facebook tipsade mig om bandet och för det är jag honom evigt tacksam, för Overload är engelsk oi!:s framtid. Inte bara för att de är ett ungt band, utan även för att de är fruktansvärt bra.

Musikaliskt är Overload ett band som kombinerar det bästa från oi! med det bästa av punken, så jag tycker att etiketten "streetpunk" för en gångs skull är passande. När jag säger punk menar jag då inte trist '77-punk., utan snarare '82. Faktum är att de har ett stundtals anarkopräglat sound, inte bara musikaliskt, utan även i sångstil.

Till detta anarkoaktiga har de en brickwall-oi!-primitivitet i själv musicerandet. Så även om de oftast låter som ett av mina absoluta favoritband, Rudimentary Peni, har de också stunder då låter som det gamla Blackpool-bandet Antisocial, om än i anarkohastighet.

Om man skall jämföra dem med något svenskt band tycker jag våra lokala, mellanskånska hjältar, Porr 00 kommer närmast. Precis som Overload var Porr 00 ett band som kobinerade streetpunk med anarkoinfluenser.

Hursomhelst! En annan sak jag gillar med Overload är att för tillfället är brittisk oi! ganska trist. De flesta brittiska band kör bara texter om hur tuffa de är, hur mycket de dricker och hur bra de är på att slåss. Visst, tough guy-oi! har sin charm, men Overload blir då en fräsch förnyare genom att återuppta den tidiga oi!-scenens samhällskritik. De påminner faktiskt om The Oppressed innan Roddy blev överpolitisk. Overload bär inga banderoller, men de har sunda klassvärderingar och kritiserar allt från banker till präster och medelklassvänsterfolk. Kort sagt, de kritiserar alla som tjänar på att vi arbetarklasshjältar behandlas som skit från den dag vi föds.

Dessutom är en av låtarna på italienska, vilket är en kul omväxling.

Som ni kanske märkt tycke jag det här var en riktigt bra platta. Det gör jag verkligen och uppmanar alla att köpa den och stödja bandet! Skulle vara kul om nån tog hit dem för en spelning med!

Köp plattan, stöd bandet, för den får hela 81,3% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar