måndag 30 december 2013

Våldsamt Motstånd, "S/T"

/ ARTIST: Våldsamt Motstånd / TITEL: "s/t" / GENRÉ: Crust / ETIKETT: Högre Tempo! / FORMAT: CD /

Så här är det, jag har lyssnat på punk i typ ett kvarts sekel och mycket av det jag lyssnar på till vardags, mest oi!, anarko och uk82, börjar bli tråkigt. För lite kreativitet i scenen gör att man förvisso gillar nya band man hör, men man får inte den där smockan i buken man fick första gången man hörde 4 Skins eller Dirt. Så det hade varit kul med lite omväxling och omväxling är vad Våldsamt Motstånd levererar. En rejäl smocka i buken, med andra ord.

Våldsamt Motstånd spelar i en division som jag har alldeles för lite koll på, Crust-divisionen. Jag gillar band som Amebix, Nausea och Citizen's Arrest, men Våldsamt Motstånd är ännu argare och brutalare än de banden.

Jag kan förstå om folk som tror Ebba Grön räknas som arg punk blir förfärade av det här. Jag har så lite koll på Crustscenen att jag inte tänker jämföra bandet med något annat, men jag tycker mig höra lite Black Metal-influenser. Det är schysta gitarrslingor, brutala trummor och growl-sång. Då och då tycker jag mig vandra i ett landskap av Darkthrone och Celtic Frost, bara ännu brutalare.

Bandet är bra, med andra ord, på vad de gör och gör en intresserad av vad som händer inom den scenen. Mosh-partierna i låtar som till exempel Nackskott får en att vilja dansa runt i en enmanna-moshpit i lägenheten.

I broschyren som följer med CDen får man ett par ledtrådar till vad de sjunger om och som Lovecraft-nörd kan man ju inte annat än digga låten Dagon, även om man på den, precis som alla andra låtar, får anstränga sig rejält för att ens låtsas förstå vad de sjunger om.

Våldsamt Motstånd är bra på vad de gör och de skall ha stort tack för att de gör en intresserad av en i mina cirklar bortglömd scen.

Kan nog tänka mig att recensera fler liknande plattor i framtiden.

En schyst platta får ett schyst betyg. 92,3% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar