tisdag 18 december 2012

En intervju med Burnt Cross

I vanliga fall brukar jag hålla politiken borta från min blogg, men just det här bandet är väldigt bra och råkar ha en yttersta vänster-agenda. Att intervjua ett band som är så uttalat politiskt utan att fråga dem om deras ställningstagande vore ju oklokt. Dock reserverar jag mig och vill påpeka att jag inte stöder något parti, förening eller sekt och jag uppmanar mina läsare att också de själva komma fram till av eget huvud vilken politisk åskådning de vill ha och inte bara välja politik efter vilka band de gillar. Burnt Cross gör skitbra, skitarg punk, politiken som följer med den får man köpa. Tål du inte politik - läs inte intervjun!

EKA: Hur kom ni in i ppunkscenen? Var det politiken eller musiken som fick er att vilja vara del av scenen? Är det lika viktigt för er att göra en politisk relevant skiva som att göra bra musik?

BC: Jag var runt 13 och ett metal-fan när jag först hörde Sex Pistols och sen efter det började jag leta upp mer punk och den första LP:n jag köpte var Crass Penis Envy, vilken fick in mig på det politiska punkköret och jag upptäckte band som Active Minds, Civilised Society, Conflict etc och det inspirerade oss att starta vårt eget första band, Active Response när vi var 15. Vi blev inblandade i stödgigs, skriva för zines och aktivism under ett par år fram tills 90-talet, då vi blev mer involverade i den fria fest-scenen. För mig har punken alltid handlat om politiken, jag kan lyssna på The Misfits eller Ramones utan problem, men en punksång som är arg och som har ett budskap funkar bäst för mig, eftersom det är sån jag är, det är vad jag känner inombords, så att höra det i denna primitiva form med ett misshandlande soundtrack är helt enkelt bara bra. Punk utgör bara en liten del av all den musik jag lyssnar på, men det är den som tilltalar mig mer än andra genrér jag lyssnar på, det är den som dominerar mitt liv på ett sådant sätt att den alltid är där, även när jag inte lyssnar på den. Ingen annan musik gör det med mig, inte på långa vägar.

EKA: Vad fick er att välja namnet “Burnt Cross”?

BC: Jag ville bara ha ett mindre stereotypt politiskt namn som inte handlar om system/stat och jag älskar old school-metal, men också ett tecken på vårt ogillande av religion, förmodar jag. En del retar sig på det och ser förknippanden med KKK och jag ser det själv, men vi är starkt antifascistiska och man hör det i våra texter, så ingen förvirring här, inte. Eftersom vi är en duo behövde vi inte bråka allt för mycket om namnet, det är det jag gillar med att göra all musik och arrangemang själv, du är chefen! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar