söndag 30 december 2012

Hansa forever!


Tänkte dela med mig av en upplyftande video i dessa dagar av snålblåst för FC Hansa.

Just nu ligger vi på tionde plats i trean, på 29 poäng, medan serieledaren, Osnabrück, ligger på 47 poäng. Karlsrühe och Münster ligger på 43 poäng som tvåa, respektive trea. Om vi skall ha en vettig chans att gå upp i tvåan igen till nästa säsong, så måste vi med andra ord knipa 15-20 poäng samtidigt som inget annat lag får vinna. Jag har inte räknat, för jag är dålig på matte, men även om jag gör mitt bästa för att vara optimistisk nu för tiden, så tror jag inte vi klarar det.

Nej, av allt att döma kommer vi att sluta oss till andra Ossi-klubbar och husera i nedre delen av seriesystemet. Det är skit, skit, skit, att pengar som västklubbarna har får stå i vägen för att traditionsrika (nåja) klubbar i öst kan hävda sig. Det är synd och skam att erkänna det, men i modern fotboll spelar pengar huvudrollen och känslan på läktaren kommer först i tredje eller fjärde hand.

Skall jag vara ärlig är det större chans, med tanke på formen vi är i, att vi halkar ner i fyran om inget oväntat händer. En positiv sak med det är fotbollsunderhållningsperspektiv är att nåra av våra gamla ärkerivaler, Berlin FC Dynamo är på väg upp i fyran. Det skulle innebära massa känslosamma möten och en hel del kategori c-aktivitet.

Naturligtvis är fotboll fotboll. Klubben ligger väldigt nära mitt hjärta och är den klubb jag sett flest gånger tillsammans med Eslövs BK och Landskrona BoIS. Om vi så åker ner i regionalligan kommer jag, så fort jag har råd, att fortsätta ta turen till staden jag mycket väl skulle kunna bo i, Rostock, se FC Hansa, dricka Alkoholfrei och lyssna på Halbstarke Jungs.

Men lika naturligtvis hoppas jag att vi räddar kontraktet och, om man får lov att drömma, gå upp en liga eller två. Blir vi kvar i trean, vilket jag hoppas på, så är i alla fall ett par andra ärkerivaler, Dynamo Dresden, på väg ner i trean igen, vilket, ur skadeglada ögon är positivt. Dessutom blir det lite mer känsla i spelet igen.

Nåväl, så länge bollen är rund kan allt hända och Hansa har överraskat förr, men med realistiska ögon får vi nog sikta in oss på att böli kvar i trean ett bra tag framöver. Ingenting pekar på att vi kan göra nån superuppryckning.

Nu är det som bekant vinteruppehåll, men i slutet av Januari har vi tabelltrean Münster hemma och allt vi kan göra nu är att hoppas på att vi klarar i alla fall den matchen. Sen får vi ta en match i taget. Hellre spel i lägre divisionerna än att nån excentrisk sheijk gör oss till ett nytt Cardiff. Det finns grymmare öden än att spela i lägre divisionerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar