lördag 24 maj 2014

Champions League?

Började dagen med att kolla min blogg och såg att Johan Ingvarsson varit inne och kommenterat. Sånt uppskattas, jag tar gärna emot feedback från alla mina läsare, men det känns kul när spelare från laget i ens hjärta är inne och kommenterar av den enkla anledningen att det visar att de inte är nåra divor, utan människor av kött och blod. Det var också extra kul att se laget tacka våra Ultras igår. Finns säkert folk som bloggar på svenska om Real Madrid, men jag har svårt att se att Ronaldo skulle ta sig tid att kommentera en supporterblogg.

Just Real Madrid spelar som sagt ett derby mot Atletico i kväll och även om jag, som Athletic Bilbao-fan, har vissa sympatier för Atletico Madrid, våra lillebröder, så kan jag inte säga att jag bryr mig överdrivet. Riktig fotboll handlar om riktiga känslor, Champions League handlar om pengar och inget annat. Det är inte fotboll, det är en industri.

Faktum är att jag sa upp mitt abonnemang på Viasat i vintras och har följt de stora ligorna och Champions League lite si och så sen dess. Det var en annan sak förra säsongen. Jag är inget FC Bayern-fan, men det finns i alla fall fortfarande lite äkta känsla i tysk fotboll och det är fortfarande en arbetarklass-sport som drar stora publiker. Jag höll försåvitt på Dortmund, men det var ändå kul på nån vänster att Bayern vann. Det visade de stora ligorna att man inte kan slå känsla med pengar den tionde gången av tio, även om det nog tyvärr sker nio gånger.

Just det faktum att det är två spanska klubbar i finalen är extra osmakligt. Tillsammans med engelska Premier League symboliserar La Liga allt som är ruttet i den moderna fotbollen. I inga andra ligor talar pengar så mycket som i just de ligorna. Real kommer säkert att vinna, men om de inte gör det, kan de köpa sig en egen pokal och låtsas att de vann, för det är i vilket fall som helst en köpt seger, det är kattguld. Real är inte förankrade i Madrid längre, utan på börsen och dess segrar betyder nåt bara för de banker som lånar ut EU-pengar till klubben att köpa rekorddyra spelare för. Så på sätt och vis hejar man på Atletico, men jag tror de också har rejält med pengar efter att ha sålt spelare som Forlan, Aguero och så vidare.

Så det är inget alternativ.

Nej, jag skall hälsa på ett gäng kompisar i kväll, som tränar kampsport och som tycker fotboll är en fjollsport. Det kommer nog inte bli nåt tittande på finalen i deras sällskap, men även om jag skulle sitta hemma ensam, så hade det nog burit emot att se matchen. Som fotbolls-fan gör det ont i själen när man ser vad den moderna fotbollen blivit.

Min fotbollshelg bestod av att se Eslöv vinna hemma igår och därmed närma sig toppen av tabellen. På plan fanns känslor, stolthet, representation och äkta kärlek och de ovanligt fulla läktarna kokade av samma känslor. Nu skulle jag naturligtvis fortsatt stödja EBK om nån excentrisk shejk skulle pumpa in miljoner i klubben, vilket jag inte tror kommer att hända, men gårdagen visar att man inte kan köpa vissa känslor. Kvällens Champions League-final kommer att visa vad som händer när man försöker köpa de känslorna. Det blir kaputt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar