fredag 16 maj 2014

Eslövs BK - FBK Balkan: 3-2

I vanliga fall brukar jag spara min utnämning av matchens lirare i EBK till slutet av referatet, men idag går det inte, för matchens lirare presenterade sig direkt och gjorde matchen till en total upplevelse. Matchens lirare är nämligen för mig solklar, nämligen alla supporters på plats. Detta tifo var det bästa jag sett i Eslöv och det var så att man fick tårar i ögonen, inte av bengalerna de fyrade av, utan av det faktum att Eslöv äntligen verkar ha lärt sig att det finns ett lag i staden värt att heja på. Jag tar av mig hatten, eller rättare sagt, gubbakepsen för dem. Heter de fortfarande Strangers Ultra? Det enda jag kan klaga på är domarna, som gjorde sitt bästa för att avbryta folkfesten genom att hota ställa in matchen om det blev fler bengaler eller bangers.

EBK inledde piggt, men det första målet skulle komma från FBKB, nämligen i tionde minuten och de gjorde det, därför att de behärskade sin egen spelstil, det vill säga, att kontra snabbt och försöka göra mål. Jag tyckte personligen att deras första mål luktade offside lång väg, men nu är det som sagt inte jag som dömer, men hade jag gjort det...

Troligtvis tack vare våra ultras gav EBK dock inte upp efter den inledande kallduschen, utan höll sig kvar i matchen och 1-1 skulle komma i 21a minuten genom Hannes Englesson. Därefter hade EBK ett par chanser till 2-1, men resultatet höll sig halvleken ut. I halvtid spelades Twisted Sister's We're not gonna take it, men jag svär, även om det hade varit Shock Troops Punx 'n' skins won't take it, så hade atmosfären inte kunnat vara bättre. Det kändes som att vi inte bara skulle spela lika, utan ryta till på hemmaplan ordentligt och vinna matchen.

Nu skulle det också bli så att vi vann och känslan hängde i ett bra tag, tills FBKB satte sitt andra mål och ställningen blev 1-2. Då kändes det lite hopplöst ett tag, särskilt då det enligt mig berodde på sjabbel i EBKs försvar.

Men EBK hämtade upp sig och 2-2 sattes av Quendrim Abazi i 63e minuten och ganska exakt tio minuter senare satte Ted Sandberg 3-2.

Såna här dagar njuter man av att vara Eslövsbo. Får bara hoppas att vinnarkänslan hänger i och att våra ultras fortsätter dyka upp på matcherna.

Najs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar