lördag 15 september 2012

Sjuttisju, "Ett lag, en kärlek - ett lag, mitt liv"

/ARTIST: Sjuttisju / TITEL: "Ett lag, en kärlek - ett lag, mitt liv" / GENRÉ: Indie electro oi! / FORMAT: CD / ETIKETT: DIY /

Så här är det, när jag gick i skolan på 80-talet fanns det två hårdrockare i klassen, resten var synthare. Jag var en av de två och vi vände vårt underläge till terror genom att angripa syntharna som individer, de var så överklassiga att de aldrig ens tänkt tanken att hålla ihop mot oss två. Sen dess har jag en aversion mot elektrisk musik, även om akter som Massive Attack och Kosheen går att lyssna på.

Varför säger jag då detta? Jo, därför att detta är en platta "indie electro oi!". Jag vill verkligen gilla plattan. Genomgående tema på plattan är kärleken till Bajen och just Bajen och GAIS, tycker jag, är ganska ensamma om att hålla gamla tiders fotbollskulturs fana högt i svensk elitfotboll. Lägg sen till att texterna är extremt bra. Det här är inget hafsverk, utan en genomtänkt platta som uttrycker samma passion för Bajen som jag har för EBK.

En annan kul grej är hyllningen till de som byggt upp Bajen Fans Hockey.

Musiken plågar mig, men jag gillar plattan och jag har massa respekt för Sjuttisju, inte minst för låten Krossa hycklandet!, som tar upp modern fotboll och Bajendub, som uttrycker fina känslor för en fin klubb och dessutom gör det till, för att vara electro, halvschyst musik.

Den här plattan får ett högre betyg än den är värd på sina (dåliga) musikaliska meriter, därför att textförfattandet är något av det bästa jag kommit över på länge.

Plattan får 78,3% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar