söndag 7 oktober 2012

Ian Tomlinson

Ian Tomlinson, en hederlig engelsk knegare, dog efter ett polisingripande häromåret. Enligt många blev han mördad av polisen, men ingen polis har fällts. Detta är bara det senaste fallet i en lång rad tvivelaktiga ingrepp från polisens sida och tankarna går till fotbollsmartyren Gabriele "Gabbo" Sandri, som blev skjuten sittandes i en stillastående bil och vår egen Osmo Vallo.

Jag tänker inte kritisera Englands polisväsende, det får engelsmännen göra själva. Det räcker med att konstatera att polis och väktare i Sverige, i alla fall, gör sitt bästa för att ta ut sina aggressioner på unga skins och punkare. Jag tror vi alla som tillhört subkulturen har råkat ut för det nån gång.

Vad jag däremot gör är att skänka Tomlinsons familj en tanke och bildar mig en uppfattning i frågan. Oavsett om polisen mördade honom eller inte, så är Ian död och Storbritanniens magnifika tabloidpress har gjort en cover-up och utmålat poliserna som bror duktig i sedvanlig ordning. Trots bilder på polis som slår honom med batong, helt oprovocerat, så skrev tidningarna om en polis som försökte hjälpa en döende man!

Därför uppmanar jag alla min bloggs läsare att besöka och läsa på webbsidan The Ian Tomlinson Family Campaign!

Rest in peace, Ian!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar