torsdag 7 februari 2013

En intervju med Bad Shermans

Det är Benny från bandet som svarat på frågorna.

EKA: Berätta om hur bandet bildades, när, var och hur, samt om ni behållt alla originalmedlemmar, eller om folk kommit och gått.

BS: Bandet bildades när vi var i våra unga tonår och det var Jonte (sångaren) som startade det tillsammans med några andra. Efter ett tag hoppade även jag på och på den vägen är det. Vi har bytt väldigt många medlemmar genom åren, men jag måste säga att den uppsättning vi har nu är den bästa vi har haft! Både rent socialt att vi har jävligt kul tillsammans men även att de Palle (trummor) och Kevin (bas) kommer med jävligt mycket idéer och synpunkter. Det är något vi har saknat under tidigare uppsättningar, att det mest varit jag och Jonte som varit kreativa på det viset.

EKA: Jag försöker, även om det är svårt, eftersom det finns så få seriösa band, hålla skinhead reggaens och ska:s fana vajande på den här bloggen. Lyssnar ni själv på sån musik? Alltid eller bara på sommaren? Nåra favoriter som ni kan tipsa bloggens läsare om?

BS: Jag kan ju bara svara för mig själv, men givetvis har jag lyssnat på en del ska genom åren. Intresset har dock mattats och det är mest Oi! som gäller numera. Men jag uppskattar alltid bra ska.

EKA: Vad är roligast, att få en bra recension eller göra ett bra gig? Vilket är det bästa gigget ni gjort?

BS: Eftersom att vi bara har släppt demoutgåvor än så länge har det inte direkt blivit några recensioner, vilket inte direkt gjort så mycket då det inte känns som vi haft något riktigt "färdigt" material än. Det finns inget som slår känslan efter ett riktigt kul gig, så det får helt klart bli svaret just nu.
Jag får nog ta och säga att det gigget vi gjorde i lördags på Club Disorder är det absolut roligaste vi gjort! Allt kanske inte satt perfekt och det var lite otight, men vi fick en jävla respons och hade riktigt kul!

EKA: Ni skall snart komma ut med en ny (er första?) riktig skiva. På vilken etikett släpps den och kan vi förvänta oss nånting liknande er demo från 2011?

BS: Ja det stämmer! Vi kommer, om allt går som planerat, att släppa en 7" EP någon gång i mars/april på ett nystartat holländskt bolag som heter Stratum Records. Det låter liknande vår senaste demo, men är om jag får säga det själv ännu hårdare och ännu råare. Jag tycker att vi verkligen börjar hitta vårt sound!

EKA: Hur är det att vara skin i GBG idag? Vad är scenens styrka respektive svagheter och vem får ni ta emot mest skit från? Polis/väktare, commies eller oupplysta invandrarkids?

BS: Äh, det händer inte särskilt mycket idag ifall jag ska vara ärlig faktiskt. Jag vet inte hur yngre skins upplever det idag men jag känner att det var mer skit förr, och det var mestadels från politiska grupperingar på båda ytterkanterna som drog i en och ville att man skulle tycka som dom. 

EKA: Det har gått upp och ner för Göteborgslagen i fotboll, GAIS var bäst i staden ena säsongen, nästa åkte dem ut. Ett klassiskt storlag som Blåvitt har inte riktigt övertygat å sistone, även om det går bra för Häcken och åt andra hållet gick det för ÖIS, som gick i konkurs. Följer ni själv fotboll och vad tycker ni om situationen för fotbollen i Göteborg? Vad tycker ni om modern fotboll och den mångmiljardindustri den blivit ute i Europa? Kan man "rädda" fotbollen, eller har den för evigt gått ur arbetarklassens händer? Vad tror ni om svensk fotbolls framtid?

BS: Jag är nog den som är mest fotbollsintresserad av oss, jag brinner verkligen för IFK Göteborg och följer dom slaviskt. Blåvitts storsatsning förra säsongen sket ju sig ordentligt, men jag hoppas och tror ändå att vi är på rätt väg. ÖIS och Gais framtid ser väl inte jätteljus ut, och Häcken går ju bra och har en jävla ekonomi, men frågan är de någonsin kommer att ha några supportrar att tala om.
Det är klart jag är jävligt oroad över hur det ser ut i Europa idag, det är inte sunt när det är så mycket pengar inblandade, när ståplatserna är borta och biljettpriserna skjuter i höjden. Sporten i sig tappar ju även sin charm när det bara är lagen med fetast plånbok (eller rikast oligarkägare) som kan slåss om ligatitlarna. Ska jag vara helt ärlig har jag tappat nästan allt intresse för de stora ligorna och Champions League, fotbollen har tappat sin själ och det finns inte en jävel av spelarna som har den minsta aning om vad klubbkänsla är för något.
Men, svensk fotboll är inte förlorad än. Vi må ligga hästlängder efter de andra ligorna, men fotbollen har fortfarande kvar sin själ. Vi befinner oss dock i en oroväckande utveckling med ståplatsreducering, stigande biljettpriser och minskande medlemsinflytande. Därför är jag jävligt stolt över att Blåvitt vill bevara 51%-regeln, det är den viktigaste frågan vi har i fotbollssverige idag och jag hoppas verkligen att alla som har hjärtat och älskar vår fotboll inser vikten av det. Annars står vi här sen med oligarkägda klubbar och Red Bull Göteborg. Till sist är det bedrövligt med alla dessa konstgräsplaner som byggs överallt, så där vill jag ge cred till Öster som valde riktigt gräs på sin nya arena!

EKA: Om ert band var en sport och inte ett band, vilken sport skulle den vara? Nåt hårt och fysiskt som rugby eller nåt elegant och precist som biljard eller kanske nåt helt annat?

BS: Haha, jadu.. Vi är väl mer en fotbollsspelare i så fall om jag får bestämma, och det är Pontus Wernbloom. Vi bara köttar!

EKA: Nåra ord till era mellanskånska fans? Vill ni spela här nere söder om Hallandsåsen och hur gör man för att boka er?


BS: Vi kommer jättegärna ner och spelar hos er! Vi kräver inte mer än resa, boende, käk och lite bärs! Det går att boka oss antingen via vår Facebook-sida eller på vår bandmail badshermans@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar