fredag 1 februari 2013

Foreign Legion vs Cervelli Stanki, "Clockwork kids still alive!"

/ ARTIST: Foreign Legion & Cervelli Stanki / TITEL: "Clockwork kids still alive!" / GENRÉ: Oi! / FORMAT: Split-EP / ETIKETT: Marchiato Fuoco /

Den här splitten var intressant att få recensera och innehöll positiva, såväl som negativa överraskningar. Walesiska Foreign Legion är ett band som hållt på sen 80-talet och de har länge varit ett band jag varit intresserad av att lyssna på. Jag vet inte hur de låter på sina andra plattor, men det här var tyvärr en negativ överraskning. Jag gillar inte det. Vad Foreign Legion levererar är trist streetpunk som låter som många andra band gör och man tycker att ett band som varit igång så länge borde kunna utveckla ett intressantare sound.

Det enda positiva jag kan säga om dem är att texten, i den mån jag kan höra den, till låten Market traders gör bandet lite intressantare än andra, men det räcker inte hela vägen. Missförstå mig inte, jag tycker inte bandet är dåligt, bara lite tråkiga, kan man väl säga.

Cervelli Stanki, ett band som snart har varit igång i 20 år överraskar däremot fenomenalt på mig!

Det finns en hel del dåliga italienska band, *host* Klasse Kriminale *host*, men också ett par riktigt bra, varav Los Fastidios står ut, på grund av sin musik och sitt engagemang i sociala frågor.

Om det är nåt italienskt band Cervelli Stanki påminner om, så är det just Los Fastidios, fast bättre. Vad vi får på deras splittsida är en blandning av rock & roll, hc och oi! Det är rockigt melodiskt med arga sångpartier och massiva hockey-körer. Av de två låtarna, l'identità del ghetto och A.L.H.M.I. är den sista den bästa. På ghettosången funkar inte riktigt sångarens röst, men på andra spåret, som går fortare och har mer ilska i sig funkar rösten perfekt. Sångaren låter som en ilsken terrier!

Jag skulle önska att det följde med ett texthäfte till den här vinylen, gärna med översättning till engelska. Visst, jag hade gärna läst Foreign Legions texter med, men först och främst skulle jag vilja förstå Cervelli Stankis.

Vad ghettosången handlar om har jag absolut ingen som helst aning om. Den andra sången handlar emellertid om djurens befrielse, titeln är en förkortning för Animal liberation, human mind illumination och det retar säkert en hel del subkultursfundamentalister att ett oi!-band sjunger om djurrätt och är veganer, men det jag hoppas inte. Inte bara då för att jag själv är vegis och motståndare till djurförsök och pälsindustrin, utan också för att om det är nåt oi!-scenen behöver, så är det att skakas om och få nya impulser.

Foreign Legion var som sagt en besvikelse, men Cervelli Stanki drar upp betyget massor. Jag ger splitten 78,3% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar