fredag 7 juni 2013

En intervju med Andy K från Noise Agents

EKA: Åtminstone en del medlemmar i bandet har varit aktiva i scenen sedan sent 70-tal och ni måste ha sett scenen utvecklas. Vad är, enligt er, annorlunda nu jämfört med när ni kom in i den? Vad är bättre? Vad är sämre?

A: The Noise Agents bildades av medlemmar ur Demob (punk sedan 1978), Black Flag, originalet från Cheltenham, före USA-versionen (punk sedan 1979), vi har alla 5 spelat i band i 30 år+ och scenen har förändrats en hel del. Det som är bra med scenen nu är att den är mer enad, band som Warriors, Drongos for Europe, Goldblade och andra gjort stora ansträngningar för att få det dit och andra har jobbat för det genom att mingla med alla på spelningarna, tyvärr finns det en del som tror att de är förtjänar nåt och dyker upp på spelningarna och vägrar att ha nåt att göra med fansen (eller "vänner", som vi kallar dem).

Dessutom är den största och mest välkomna förändringen att det väldigt sällan blir nåt våld på spelningarna och om det sker, så stoppas det snabbt, vilket också är bra för alla unga band och vänner som kommer till all ages-spelningar.

Det dåliga med scenen i Storbritannien är att det finns för många folk som försöker sätta upp spelningar och en del har inte fixat organiseringen riktigt och det hindrar bra närvaro, så vi tror att om promoters arbetade tillsammans för att få till spelningar med bättre närvaro så skulle det hjälpa till en hel del i stället för att försöka knäcka varandra.

EKA: Punken verkar fortfarande ha en roll att spela när det kommer till att influera andra genrér. Ta till exempel band som The Rifles, The Enemy (Coventry) och The Kaiser Chiefs, en del av deras material hade kunnat kallas punk. Sen har du ju alla dessa "punkiga" boybands och MTV punk. Är det bra eller dåligt? Hur påverkar det era chanser att få spelningar?

A: Banden du nämner har sånger som skulle kunna klassas som punksånger, men jag tror att grejen är att de band du nämner är er mainstream, så de har ingen effekt på DIY-scenen, det finns en hel del bra band i DIY-scenen, faktum är att det troligtvis finns fler punk/oi!-band i farten än mainstreamband och fler punkband finns kvar längre, tack vare punkens själva natur, punk är för livet, inte en fas du går igenom.

Jag skulle också vilja tillägga att band som Green Day, Blink 182, Rancid, NOFX verkligen räknas för mig personligen, utan tvekan. Jag känner Lars Frederiksen och jag måste säga att han är 120% punk as fuck, jag har lyssnat på många intervjuer med dessa band och sett behind the scenes videor och de band jag nämner här är lika true när det gäller punkens anda som man kan bli, alla kanske inte gillar dem, men de har sin plats.

EKA: Vilken är den största skillnaden mellan att spela i Storbritannien och i utlandet? Vilket land i Europa tycker ni har den bästa scenen? Skulle ni vilja turnera i Skandinavien?

A: En del av oss har spelat på ett par skitschysta spelningar runt omkring i världen, min favoritweekend är festivalen Rebellion, som organiseras av Darren och Jenny Russell, det är på långa vägar den största och bästa, eftersom den attraherar så många folk från hela världen på 4 dagar och jag har personligen skaffat många goda vänner tack vare den weekenden, det är galet, kul och massor ut av bra musik.

Punk Rock Bowling i Las Vegas är ett annat måste för alla som älskar punkrock, det är en lång weekend på Sam's Town LV och musiken före och efter showerna plus den stora smällen sista natten måste upplevas för att man skall tro den och folket är verkligen äkta.

Vi älskar att spela i Europa, Tyskland har en bra scen, Holland är en annan favorit tillsammans med Italien, Frankrike och ja, vi skulle älska att turnera i Skandinavien, vi spelade med Demob i Norge på Stavanger Punk Rock Festival för runt omkring 5 år sen och oj, jag glömde nästan nämna Polen, mottagandet är makalöst, schyst folk och en sån passion för gatans punkmusik.

EKA: Vilket band inom punksvängen i Storbritannien är roligast att hänga med efter ett gig eller en festival? Vilka är tråkigast?

A: Wow! Bra fråga, men det skulle inte vara schyst att nämna nån individ, men jag skulle vilja nämna Cock Sparrer, de grabbarna är det mest stöttade oi!/streetpunkbandet i världen, men var finner man dem på spelningar? Snackar, minglar, dricker, skrattar och är del av hela det sociala i punken, de är helt jordnära och har alltid tid att ge vem som helst och det är del av Cock Sparrers framgångssaga och de förtjänar det definitivt tillsammans med alla andra band som gör likadant.

Mest tråkiga band, tja, jag skulle inte säga tråkig, men jo, Stiff Little Fingers, Jake Burns behöver lära sig att han kommit dit han kommit tack vare allt folk i scenen som gått på SLFs spelningar, köpt skivor, merch, etc, han är så asocial att man knappt kan tro de, synd och skam, för musiken SLF gjort under alla år har blivit legendarisk.

EKA: Vilka fotbollsklubbar följer ni och vilka är era lokala rivaler? Vad tycker ni om vad modern fotboll blivit och kan den nånsin återerövras av folket? Vad tycker ni om non-league fotboll?

A: Modern fotboll har dött tack vare pengarna, så sant det är sagt, pengarna spelarna och klubbarna får är löjligt mycket, jag skulle hellre gå och se en lokal Söndagsmorgons "kick about" för att vara ärlig, med det sagt är min lokala klubb väldigt dålig, eftersom vi är en rugbystad (och jag är inget rugbyfan). Jag har varit ett Man Utd-fan sedan jag nyss lärt mig gå, men trots det gör det mig ledsen att se det vackra spelet bli nedsmutsat av så mycket nonsens nu för tiden.

Chris Lloyd, vår gitarrist och jag (Andy K) har spelat halvprofessionellt, Liam och Baz stöder båda sin lokala klubb, Cheltenham Town och Marcus, tja, Marcus flyger para-glyders och hatar all sport. :-D

EKA: Vad tror ni om det kommande VMet i Brasilien? Tror ni England kommer att ta med sig en firma och hur tror ni polisen kommer att reagera? Har ni hört talas om polisens hot att ta in stridsvagnar och militärer att behandla huliganerna med?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar