onsdag 5 juni 2013

En intervju med F.T.A.

EKA: Ni är ett opolitiskt band, men har fortfarande väldigt starka åsikter om djurbefrielse. Hur funkar det och vad fick er att bli intresserade av det? Här i Sverige hade vi en riktigt stor veganscen under 90-talet, men de flesta av banden var riktigt politiska med. Accepterar folk i den franska skinheadscenen er och ert ställningstagande för djurbefrielse?

FTA: Jag (vokalisten) hade antispecieistiska åsikter redan vid väldigt ung ålder: runt tiden då jag var 7 år gammal ville jag bli vegetarian, eftersom jag sett videos om vad som händer i slakthusen bland annat, under 90-talet kunde vi se videos om direkt aktion på de stora franska kanalerna, idag visar de inte sånt på tv längre. Jag började som vegetarian vid 15 års ålder (droppade kött och fisk). Självklart hade jag, som skingirl, Dr Martens, men i läder, men när jag blev vegan gjorde jag mig av med mina läder-Dr Martens, bytte till Vegetarian Shoes (som jag älskar). Jag deltog i många demos mot djurförsök, cirkusar, päls, transport av djur till laboratorier, etc. Sen mötte jag Xav (trummisen) som väldigt snabbt blev vegan och började hänga med på demonstrationer med.

Gitarristen och basisten är det tyvärr inte (eller ännu inte, lol). Det är sant att djurbefrielse är en väldigt politisk fråga och för min (Orel, sångerskan) del, så lutar mina åsikter mer åt det anarkistiska hållet.

EKA: Är ni straight edge?

FTA: Vi är inte sxe, men jag (sångerskan) överväger det väldigt allvarligt.

EKA: Jag är vegetarian och jag och en vegiskompis till mig har en pågående, aldrig slutande diskussion om huruvida det är moraliskt att göra vegiskäk som smakar som kött, till exempel sojaburgare eller sojakorvar. Vad tycker ni om det?

FTA: Jag tycker att om det kan få icke-vegetarianer att välja en livsstil utan plågan, så ja!!! Jag är galen i köttimitationer!

EKA: Hur stark är den anti-specieistiska rörelsen i Frankrike och vilka är dess främsta strider?

FTA: I Frankrike är den anti-specieistiska rörelsen väldigt långt från hur den är i nordliga länder som England, Tyskland eller Sverige, men börjar spridas sakta. Här i Paris har vi en festival för vegetarianer/veganer, "veggie pride. Vi vill sprida dessa idéer massor!

EKA: Har ni spelat mycket konserter och vad för slags folk dyker upp då?

FTA: Vi har inte kört så många konserter eftersom vi spelade in vår demo lite snabbt innan jag stack till Italien för arbete förra september. Jag (sångerskan) har nyss kommit tillbaka till Frankrike och vi kommer snabbt att börja repa in nya sånger igen.

EKA: Gillar ni fotboll? Nåra särskilda klubbar ni gillar? Vad tycker ni om Zlatan Ibrahimovic och hur tror ni VMet i Brasilien kommer att bli? Är ni stolta supporters åt det franska landslaget?

FTA: För min (sångerskan) del så håller jag på PSG, när jag var yngre gick jag till stadion, men för tillfället är jag lite mindre koncentrerad på fotbollen.

EKA: Om er musik var en sport och inte musik, vilken sport skulle den vara, nåt hårt och fysiskt som rugby, nåt elegant och precist som biljard eller kanske nåt helt annat?

FTA: En blandning av rugby och biljard: starkt och elegant! Eller nånting som escalation (klättring), det finns fortfarande en bit av vägen kvar som kommer att bli svår, men vi tappar inte modet att nå vårt mål: göra bra musik och föra fram våra starka idéer om försvar av djur!

EKA: Nåra ord till folket i Sverige? Skulle ni vilja spela här? Hur bokar man en spelning med er och gillar ni nåra svenska band?

FTA: Tack och bor i Sverige! VI älskar blått och gult! Stockholm är en stor stad! :) (Detta skrev bandet själv på svenska)

Japp, vi skulle verkligen vilja spela i Sverige, svenskar är väldigt trevliga och öppensinnade. Vi älskar Antipati (de är väldigt trevliga, träffade dem personlien för ett par år sen), Perkele och Agent Bulldogg!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar