tisdag 4 juni 2013

F.T.A. "S/T"

/ ARTIST: F.T.A. / TITEL: "S/T" / ETIKETT: DIY / KATEGORI: Oi! / FORMAT: CD /

Så här ligger det till, jag vill gilla bandet, men har svårt för det. Till att börja med gick det inte att spela CD:en de skickade mig, så jag fick ge mig ut på youtube för att lyssna på låtarna. Bara det gör en ju lite småsur.

Nåväl, vad som levereras här är en blandning av typisk fransk oi! och jag är den förste att erkänna att jag har mindre koll på franska scenen än vad som anses kreddigt, så jag kan inte ge nåra fler ord än att det låter franskt 80-tal uppblandat med lite brittiskt, samt ett stort stycke italiensk vänster-oi! i still med Los Fastidios eller Cervelli Stanki.

Musikaliskt är plattan under godkänts-strecket. De två första låtarna, Animal liberation now! och Skinhead memory är verkligen bra, det menar jag, särskilt öppningsspåret. Dock börjar plattan, som har fem spår, bli en smula grötig, trött och allmänt jobbig att lyssna på i början av tredje spåret. Det som får F.T.A. att stå ut från mängden är att de har så mycket att säga, nåt de gör omväxlande på engelska och franska, men det innebär inte bara positiva saker, särskilt inte när vokalisten lägger an försök att låta som Hodges, det blir alldeles för långt och alldeles för jobbigt att lyssna på. De borde snarare satsa på att skriva fler låtar och stycka upp vad de vill ha sagt i flera låtar och jobba på musiken. Visst, för såna här band är texterna viktiga, men med tråkig musik till tappar man lätt motivationen att lyssna på plattan och därmed vad bandet vill ha sagt.

Det som räddar hela plattan är som sagt det svängiga och allmänt övercoola spår två, Skinhead memory, men framförallt öppningsspåret, Animal liberation now! För oss som kom in i scenen under 90-talet var veganerna ett evigt irritationsobjekt. Dock har jag ändrat syn på saken under de dryga tjugo åren som gått sen dess och är sedan ett tag tillbaka vegetarian. Man kan snacka hur mycket man vill om det är etiskt försvarbart att ta liv eller ej och jag tänker inte ge mig in i den diskussionen, för den är meningslös. Vad som verkligen betyder nåt är det faktum at ton och åter ton av kött slängs varje dag i butikerna, för att de inte kan sälja allt. Har vi verkligen rätt att slösa så med liv? Det tycker inte jag.

Kolla gärna upp bandet om du gillar oi! och om du har starka känslor om djurrätt är det en total rekommendation från min sida att stödja bandet. Mycket av skivan var som sagt tråkig, men det faktum att nåra skins därute börjat fatta vad det handlar om med köttindustrin gör att jag ändå ger ett högre betyg än vad skivan förtjänar på sina musikaliska bedrifter.

Plattan får 65,3% i grad av tillfredsställelse!

EDIT: Bandet hörde av sig till mig efter recensionen och undrade varför jag jämförde dem med Cervelli Stanki och Los Fastidios. Mina anledningar var att jag tyckte att bandet musikaliskt har samma anda, fast eget uttryck, i en melodisk street rock & roll med en hc-attityd. Det var aldrig meningen att stämpla bandet som nåt det inte är och de vill påpeka att de inte är politiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar