lördag 25 maj 2013

Eslövs BK - Yngsjö IF: 5-2

Nu börjar det ju likna nåt! Alla tre hemmamatcher jag sett i år har EBK gjort mer än väl godkänt resultat. 5 hemmamål i alla matcher och i den senaste hemmamatchen, den jag täcker här, skulle egentligen ha slutat 5-1, för YIFs straff, vilken de gjorde sitt första mål på var filmning, alla utom domaren såg det.

Tyckte överlag att domaren gjorde ett dåligt jobb idag.

Men nu skall vi inte hänga upp oss på det negativa, utan koncentrera oss på det positiva. EBK har chans, om vi fortsätter spela så här, att gå upp i år och det hade ju varit hur roligt som helst! För första gången på länge verkar det funka finfint för klubben, alla känner det, supportrarna känner det och spelarna känner det.

EBK har nämligen spelat finfint hela säsongen. Det är full fart hela tiden, springa för att trötta ut motståndarna och en viss grad av fysiskt spel, såväl som finlir. Skall man var kritisk mot något i spelet, så är det att det defensiva inte alltid funkar. Man skulle kunna tro att B-et i EBK står för Brasilien, alla vill fram och göra mål, vilket ju innebär att en del mål släpps in med, men resultaten talar sitt tydliga språk. Allting funkar för oss just nu!

Jag tror inte jag sett nån match med YIF förr, men de imponerade på mig i början. De spelade ganska likt Eslöv, det vill säga mycket offensivt tänkande och hastighet. Fördelen med det var ju att i vanliga fall brukar EBK vara en smula trött i början av 2:a halvlek, men nu var motståndarna lika trötta och hade det inte varit för den straff de fick av domaren i 64e, så tvivlar jag på att de gjort sitt andra i 70e med. EBK var helt enkelt bättre idag. På alla sätt och vis.

Som vanligt skriver jag inte ut namnen på målgörarna, eftersom det inte finns nån speaker på Berga IP som kan berätta vem som gjort målen, men det första kom i alla fall efter fint offensivt samarbete från EBK i 21a minuten. EBK skulle ha ett par chanser till, men 2-0 målet kom först i 40e och sen var det halvtidsvila.

Ungefär en kvart in i andra satte EBK in vad jag trodde skulle vara nådastöten, 3-0 och YIF gick mest och surade och skällde på domaren, tills den domare trollade fram en straff i 64e, som sagt. När det andra målet kom började nog de flesta av oss bli en smula oroliga, men 4-2 i 82a och 5-2 i 86e lugnade oss.

Matchens lirare i EBK idag är för mig Hannes Englesson, för att han band ihop spelet fint.

Tack till EBK för att vi har nåt i staden att vara stolta över och tack till alla supporters som dök upp och förgyllde upplevelsen på åskådarplats, marknad i staden till trots!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar