fredag 3 maj 2013

Leo & The Lineup: "S/T"

/ ARTIST: Leo & The Lineup / TITEL: "S/T" / GENRÉ: Reggae / ETIKETT: Rocking Records / FORMAT: CD /

Detta är en ny bekantskap för mig. Visst, jag har hört dansk reggae/ska förr, men detta är definitivt av det bättre slaget. Inte för att danskarna är dåliga på baktakt, överlag tycker jag danskarna gör det bättre än punk. Uppenbarligen har de turnerat en del, att döma av infon på deras platta, men jag har helt missat dem.

Man skall inte vara fördomsfull, men jag tycker överlag att danskarna är mycket bättre på att göra mer positivt präglad och bättre dansmusik än nån av sina grannländer, nåt som gör dem klippt och skurna för baktakt, oavsett om det är på danska, som BliGlad, eller om det är som Leo & The Lineup, vars platta är helt på engelska, förutom lite mellansnack på livespåren.

Hursomhelst! Leo & The Lineup får en på dansant humör direkt, med inledningsspåret Boss Beat, sen följer fin reggae i sann sen 60-tals/tidig 70-talsstil. Faktum är att bandet är så bra att du skulle kunna spela skivan för mig och säga att det är ett gammalt Trojan-band och jag hade trott dig. Visst, de kör sin egen stil, att bara efterapa gammalt är ju inte så kul, men de har traditionen i sig, samtidigt som de utökar med ett eget uttryckssätt.

Textmässigt tycker jag också de prickat rätt. Det är mycket kärlekssånger, men även lokalpatriotism i kärleksförklaringen till bandets hemstad, Köpenhamn, i Rowdy streets.

Allt på skivan funkar, utom möjligtvis dub-versionen av Close my eyes, men jag gillar mest livespåren som avslutar plattan. Hade varit fett kul att höra en hel liveplatta med dem, eller, ännu hellre se dem spela i Östdanmark, förlåt, Skåne, för av de spåren att döma underhåller de rejält.

Innan jag hört den här plattan var jag deppad över att det görs så lite bra baktakt nuförtiden och hade nästan gett upp hoppet att det skulle finnas kvar i subkulturen, men band som Leo & The Lineup gör en positivt inställd till att god musik fortfarande görs.

Blir till att ta en långhelg i Danmark framöver, se FC Nordsjälland på eftermiddagen, käka på Riz Raz på tidig kväll och sen gå på Leo & The Lineup-konsert.

Det här var hur bra som helst!

En skiva som inte bara får en att komma i reggae-feeling direkt, utan dessutom växer på en varje gång man spelar den får självklart ett gott betyg.

Jag ger plattan hela 91,3% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar