fredag 24 maj 2013

Rollo, "Hansa forever"

/ ARTIST: Rollo / TITEL: "Hansa forever" / GENRÉ: Fotbolls-allsång / ETIKETT: Toja / FORMAT: CD /

Den här lilla CD-singeln köpte jag på fan-shoppen hos världens, tillsammans med EBK, bästa fotbollsklubb, FC Hansa (Rostock). Vad man får på den är ett stycke Hansa Rostock-känsla med sig hem. Alla som varit på Ostesee Stadion ett par gånger kan väl låten utantill vid det här laget, tillsammans med Puhdys FC Hansa, wir lieben dich total, eftersom det är de två låtarna som spelas innan hemmamatcherna börjar, och av vilka Hansa forever är den som har bäst allsångskänsla. (Med det sagt har jag en Puhdys-platta med, enkom för att de skrivit den officiella sången)

Det finns inte så mycket mer att säga, läktarsånger är vad de är, kanske inte världens intelligentaste texter, men de tänder en eld i själ och hjärta hos en och när man sjunger gemensamt finns det inget bättre ställe på jorden. För att riktigt få känslan med sig hem är där förutom huvudspåret en karaoke-version, så att man kan sjunga låten på grillfesten till sommaren över en sojakorv, nåra alkoholfria öl och i goda vänners lag.

Med på plattan finns också en låt på engelska och Rollo gör faktiskt ett gott jobb att sjunga på engelska, den ultimata fotbollssången, Gerry & The Pacemakers You'll never walk alone. Vad den låten har med Hansa att göra vet jag inte riktigt, jag har aldrig hört den på Ostsee Stadion och jag hade hellre hört ett par Hansa-sånger till, men, men...

Det blir svårt att recensera såna häringa plattor. Det går ju inte att vara objektiv. Jag och alla andra Hanseaten tycker ju det här är musikhistoriens höjdpunkt, men precis som att jag inte skulle gilla en platta med St Pauli-låtar, så har jag svårt att tro att en St Pauli- eller BFC Dynamo-fan skulle uppskatta den här plattan.

Jag gillar, surprise, surprise, den här lilla plattan massor och den får mig att börja spara pengar, så att jag kan ta mig till Rostock igen och hoppas att vi tar oss upp ur trean nästa säsong.

Jag ger plattan fullt betyg, 100% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar