fredag 10 maj 2013

Eslövs BK - Klippans FF: 5-3

Det här var hemmapremiären för mig i år, eftersom jag dessvärre missat de två inledande matcherna.

Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, eftersom EBK spelar i en ny division 4 i år, jämfört med föregående år och dessutom har en hel del nya spelare. Jag pratade lite med en kille innan spelet började och enligt honom har Klippan alltid varit något av ett "spöklag" för Eslöv, så det förbättrade inte mina förhoppningar.

Men när matchen väl började försvann mina värsta farhågor, det hade ju inte varit roligt att få stryk hemma av ett lag som ligger ett par placeringar under oss i tabellen och EBK gick ut starkt och hade ett par fina chanser tidigt i matchen. Matchens första straff fick vi också, i den 9e minuten satte Eldar Selimovic 1-0 på den och det var stor glädje hos mig och många andra i publiken, som var förvånansvärt stor för en match på Berga IP.

2-0-resultatet var nära att komma i 12e minuten, men dök först upp i den 20e, genom Erik Daniel Persson och sen damp 3-0 in i den 24e av nr 22, som dessvärre inte stod uppskriven med namn i programmet, så jag vet faktiskt inte namnet på honom. Överlag får ni ta mina rapporteringar av namn med en nypa salt innan Ekevalla är i gång igen, för utan namnutrop över speakern blir det jobbigt att se på långt håll vem som gjort målen.

Men just som man satt och gladdes över 3-0-resultatet, så började molnen hopa sig. I 26e minuten blev en KFF-spelare skadad och låg ner i vad som måste varit nästan 10 minuter, innan han blev bortburen på bår. Det tände KFF, som i 37e minuten satte in sitt första mål, vilket gjorde ställningen till 3-1, bara för att följas av 3-2 i 44e och efter lång tilläggstid, 3-3 i 48e.

Nu var man inte optimistisk, direkt, men i 57e dundrade vi in 4-3 och efter att ha spelat fint, fick vi dessutom en straff till, i 83e minuten, vilken Eldar Selimovic satte till 5-3, vilket också blev slutresultatet.

KFF skulle få en spelare till så pass skadad att han behövde bår-behandling, vilket naturligtvis gör att man känner lite för KFF och hoppas att deras skadade spelare snabbt repar sig. Jag tycker det gav en lite sorglig inramning åt en annars ytterst trevlig och livfull fotbollsmatch.

Matchens lirare i EBK, då? Jo, jag tänker inte utnämna nån person, utan för mig är matchens lirare EBKs samlade försvar. Det kanske kan tyckas konstigt, eftersom laget ändå släppte in 3 mål, men jag tycker ändå att försvaret gjorde sitt bästa och när de gjorde det, så lät de anfallet koncentrera sig på sina uppgifter.

Vad tar vi med oss förutom glädje över en fin match och smolk i bägaren i form av skador hos motståndarna? Jo, jag skulle vilja, om jag fick, komma med en liten, liten önskan om att laget tränar sig mer på fasta situationer.

Men, som sagt, det är skitkul att fotbollen, den fotboll som räknas, är i gång igen. Jag ser fram emot nästa hemmamatch och ännu mer mot tiden då Ekevalla står färdigombyggt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar