fredag 17 maj 2013

Overload, "2011"

/ ARTIST: Overload / TITEL: "2011" / GENRÉ: Oi! / ETIKETT: DIY / FORMAT: CD /

Overload tillhör, tillsammans med Burnley's stoltheter, What A Riot, nåra av de bästa nya banden inom Storbritanniens bredare punk/oi!-scen och jag är tacksam att jag får recensera nya, braiga, band som dem.

Nåväl, det här släppet är ganska likt vad jag hört innan av dem och varför ändra ett vinnande koncept?, nån kanske frågar, men samtidigt är det ju kul när band utvecklas. Det är inget fel på plattan, som slutar på runt 20 minuter, vilket jag tycker är optimalt för sån här musik, det är bara det att det inte är så annorlunda vad man hört förr.

Nåja, jag skall inte gnälla. Det är samma blandning av anarkopunkens och oi!'s sound med massa distade gitarrer, men om nåt utmärker det här släppet, så är det trummorna. Oavsett om det är anarko-marschtrummor på Godkiller och Streetcorner militia, eller de ösiga, drivande pogo-perfekta trummorna på No hope eller Virus '11, så gör trummisen ett bra jobb.

Jag satt länge och tänkte på vem sångaren, Teo, låter som, han har verkligen en speciell sångröst, men det slog mig, han låter ju som Deek i Oi Polloi och jämförelsen med anarkostorheter är inte vilseledande. Visst, Overload är och förblir ett gatuband, men har utforskat områden gatuband i vanliga fall inte vågar röra, så som vad arbetslösheten gör med en eller medias inflytande.

En annan musikalisk överraskning är baktakterna på Unemployement, vilka för en gångs skull sitter rätt. Egentligen är jag allergisk mot blandning av jamaicanskt och punk, The Ruts och Clash har gjort det och att försöka matcha dem är oftast en besvikelse, men av nån anledning funkar det för Overload. Jag gillar't!

Det saknas egentligen inte nåt på den här plattan, men det hade varit kul om bandet hade haft med nån sång på italienska på det här släppet med.

Jag hör gärna mer av det här bandet och om nån som arrangerar spelningar läser detta, så plocka hit Overload i sällskap av sina lokala vänner, Subculture, det tror jag hade blivit en spelning som kunde blitt sjujäklar så fet!

För att summera, en bra skiva, om än lite av vad man redan har hört, inget perfekt betyg alltså.

Men det är ändå bra och får 83,5% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar