måndag 24 juni 2013

En intervju med Constant Fear

EKA: Ni har hållt på sen tidiga 80-talet, tror jag. Finns det nån i bandet hållt på hela tiden? Hur är scenen i Glasgow och var det svårt att hitta nya medlemmar när ni haft line-up-byten?

CF: Det är bara jag själv (Joefear) och Watty som varit med i bandet sedan 80-talet. När vi tog upp det igen för tio år sen, så var vår ursprunglige basist, Willie, med oss, men han stack efter 2 år och till slut fick vi big Stoo att lira bas med oss. Trummisen, Craig, har varit med oss sedan vi började om.

Scenen i Glasgow är, som de flesta ställena nuförtiden, ganska liten och stagnerande. Det finns väldigt få spelningar att få och och de som arrangeras brukar ofta bara ta in samma 4-5 band. Det var svårt för oss att hitta en ny trummis för ett par år sen, för jag sparkade Craig från bandet och vi kunde inte hitta en ny trummis. Efter 8 veckor hotade bandet mig att ta in Craig igen, så så har det i grund och botten varit. Jag har försökt få igång ett annat band och det är lätt att hitta nya gitarrister, men inga trummisar.

EKA: Nåra av mina absoluta favoritband kommer från Skottland som, till exempel, Patrol och Oi Polloi. Det fanns mängder av streetpunkband, så som The Exploited, men också tunga politiska band som Oi Polloi, Alternative och ni under tidiga 80-talet. Var fientligheten som rådde mellan scenerna söder om gränsen närvarande i Skottland med, eller hängde ni med varandra? Hur är scenen nu?

CF: Jag minns faktiskt ingen direkt fientlighet mellan anarko/peace-punklägret och dem som var inne på The Exploited. Vi lyssnade alla på allt vi gillade, men tog inte The Exploited på för stort allvar. Det fanns inte direkt något bråk mellan banden här uppe, inte som jag känner till. Mesta trubblet var för det mesta mellan punkare, skins eller mods.

Scenen är ganska liten nu. Glasgow och västra delen av landet är mer street- och pop-punkbetonat, vilket gör det svårt för oss att fixa spelningar här och Edinburgh och östern är mer crust/hardcore, så vi brukar få flest spelningar däröver.

EKA: I 90-talets politiska punkscener i Sverige fanns det band som skällde på folk som dansade på deras spelningar och krävde att folk skulle stå stilla och lyssna. Vad tycker ni om det greppet?

CF: Bandet som jag var med i under 90-talet (Disaffect) hade en sång som hette fast music don't mean violent dancing och vi slutade spela om folk blev skadade av macho-kukhuvuden som verkade njuta av att skada folk. Vi sa inte till folk att sluta dansa, men påminde dem om att scenen skall handla om unity och respekt och det finns inte mycket sånt om man knuffar ner folk på golvet. Fuck, om vi får folk att dansa nu, så är det en bonus, alldeles för många gamla punkare som dyker upp på pubbarna nu, lol.

EKA: Vad kan ni säga om plattan ni har på g?

CF: Väll, efter två år har vi kanske närmat oss möjligheten att få ut den förbannade saken, tack vare Rob från Burnt Cross, som har samlat ihop folk för att försöka få ut den. CDen heter Whats Next? och illustrationerna på omslaget är gjorda av Nesha doomsday graphics och ser otroliga ut och jag skall gladeligen skicka honom ett exemplar av den färdiga CDen. Vi har också en annan CD, som heter Unforgivable och som är tillgänglig på bandets bandcampsida, köp den på www.constantfear.bandcamp.com. Den skulle ha släppts på Belfast Records, men lades på hyllan efter Rob blev utbränd med Amebix-DVDen.

EKA: Ni är, om jag inte tar fel, väldigt mycket för djurrätt. Jag har en fråga jag frågar alla sådana band, vilken är att jag har en kompis som är, likt mig själv, vegis. Jag och min polare bråkar alltid om vegismat som smakar som kött, typ vegis-korvar eller burgare. Han tycker det är omoraliskt, medan jag tycker det är briljant, eftersom alla nu kan äta vad de vill, bara det att det nu är fritt från grymhet. Vad tycker ni om saken?

CF: Ja, djurrätt har varit en stor sak i bandet. 2 medlemmar i bandet, mig själv och Stoo är vegisar. Om maten är helt vegis och utan djurprodukter, vad spelar det då för roll vad den smakar som? Jag har inte käkat kött sedan 1987 så jag skulle inte känna igen köttsmaken nu. Jag har ett par vänner på jobbet som alltid frågar varför man skall kalla det vegis-kött, vegis-färs eller korv? Vad kan man annars kalla det? Jag har hört talas om tillfällen då man kallat vegis-kött falskt kött, köttsurrogat, men om det står vegis-färs på så vet jag vad jag letar efter.

EKA: Vad tycker ni den mångmiljardsfotbollsindustri som en gång var folkets spel? Tror ni att fotbollen nånsin kan återvinnas av folket och vad tycker ni om Glasgow Rangers öde? Stöder ni nåra fotbollsklubbar själva?

CF: Tevebolaget Sky har förstört spelet för den vanlige supportern, det är inte längre en arbetarklassidrott, se bara på lönerna som spelarna i engelska Premier League får, det skulle ta mig flera år att tjäna vad de tjänar på en säsong och det är utan sponsring och sånt. Fotbollen i Skottland är nere på sina knän och döende, Rangers fuskade och blev påkomna med det och fick betala, skiten runt den klubben håller fortfarande på. Hearts håller på att gå bankrutt och det ser inte bra ut för Dunfermline eller en hel del andra klubbar med. Ingen i bandet går på matcher, men vi är fans av Celtic och Rangers.

EKA: Om er musik var en sport och inte musik, vilken skulle den vara, nåt hårt och fysiskt som rugby, nåt elegant och precist som biljard eller kanske nåt helt annat?

CF: Jag skulle säga ett 5000 meterslopp, lol, den gamle medeldistanslöparen i mig kommer ut här. Det finns snabba tillfällen och en del slöare bitar, vi är alla gamla nu och vi behöver sakta ner lite på farten, lol.

EKA: Har ni nåra ord till folk i Sverige? Kommer nåt svenskt distro att tillhandahålla er kommande skiva och skulle ni vilja spela här? I sånt fall, hur bokar man er? Gillar ni nåra svenska band?

CF: Bara att om nån är intresserade av att få reda på mer om bandet eller vad vi låter som, så gå till vår bandcampsida eller vår sida på facebook.

Jag vet inte vem som kommer att tillhandahålla CDen, bandet kommer att få nåra och resten kommer att delas bland folk som lagt in pengar för släppet, men om nåra distros är intresserade av att kränga den, så kontakta oss. Vi skulle verkligen gilla att spela i Sverige, men med två bandmedlemmar arbetslösa är det svårt att spela nånstans om det inte är en del av en turné för vi kan verkligen inte ha råd med flygbiljetter, om inte de som arrangerar spelningen kan fixa nåt, men om nån som fixar spelningar kan hjälpa till, så bör de kontakta oss och om vi får nåt tidigt nog så skulle vi kunna flyga med billigt flyg, men vi skulle också behöva resepengar (vilket får en del folk att tro att är rockstjärnor för att vi ber om pengar).

Svenska band jag gillar skulle vara Dom Där, Svart Snö, G-Anx, Asta Kask, Totalitär, Avskum, Skitsystem, Wolfbrigade, Driller Killer, Massgrav, Bombstrike, Crude SS, Counterblast plus en hel del andra. De är alla fucking fantastiska band.

Tack Jon för intervjun och för visat intresse för bandet. Bästa hälsningar från Constant Fear.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar