söndag 3 mars 2013

Arsenal vs Tottenham Hotspur

Så här är det, så länge jag brytt mig om engelsk fotboll har jag varit en Arsenalfan. Anledningarna är många, min morfar har varit Arsenalfan sen 20-30-talet, en av mina bästa vänner håller på Tottenham och då håller jag naturligtvis på Gunners bara för att reta honom och dessutom var det politiskt korrekt inom den kommunistsekten jag tillhörde en gång att hålla på Arsenal.

Har nyss sett derbyt och jag gillade inte vad jag såg. Visst, det är hög klass på spelet, mycket samarbete mellan individuellt skickliga spelare och mycket taktik som ibland funkade bra och ibland dåligt. Men det är med fotboll som med film. En Hollywoodfilm har ofta vackra skådespelerskor och de är ofta väldigt skickliga i sitt yrke med, men storyn blir ofta allt för banal, för att på så sett bli minsta gemensamma nämnare och gå hem hos så många som möjligt och för att sälja den ändå, trots att så få gillar storyn brassar man på med specialeffekter.

Så hellre en schyst Hong Kong-rulle än en Hollywoodproduktion och hellre skånska division 4 nord och EBK än Premier League. Det är samma känsla att jämföra de två.

Poängen jag vill göra är att Premier League blitt mer och mer kommersialiserad (nåt den försåvitt var från början).

Inte nog med att Arsenal hänger på den här utvecklingen, de går dessutom i bräschen för den. Eller vad sägs om biljettpriser på över sextio pund eller ett angivarsystem, så att man kan få gratis biljetter om man rapporterar nån i publiken som beter sig olämpligt, det vill säga, till exempel, svär?

Lägg sen till att Wenger vill spela matcher i utlandet, det är nästan det värsta, det blir det ultimata slaget i ansiktet på den traditionelle Arsenalsupportern i norra London. Klubben skall inte länge representera sin barrio, utan vara en produkt som appellerar till folk över hela världen lika mycket.

Anledningarna är naturligtvis pengar. Det går en röd tråd igenom det hela som går ut på att ta folkets spel från folkets breda massor och ge det till den övre medelklassen och överklassen. Dyra biljetter? Du kan alltid köpa en digitalbox och se matchen hemma, tillsammans med massa reklam för företag som sponsrar klubben ifråga. Inga ståplatser och dyra biljetter? Tough shit, du tillhör inte längre vår målgrupp och du är säkert en sån som svär i publiken. Vi vill ha supporters som inte bryr sig om klubbens traditioner, men som är beredda att spendera massa pengar i klubbshoppen åt sina bortskämda ungar.

Naturligtvis såg jag matchen och naturligtvis höll jag på Gunners, men jag var rejält opeppad och jag kan inte direkt säga att jag jättebesviken över resultatet. Visst, en del av mitt hjärta klappar fortfarande för Gunners, men klubbens attityd har fått mig att söka mig bort från den av kapitalismen förstörda moderna fotbollen och i stället uppskatta lägre divisioner, där fotbollens sanna anda fortfarande lever. Om jag kan spara ihop tillräckligt mycket pengar kommer jag att åka över till England inom snar framtid och se nån non-league match. I vilket fall som helst kommer jag att följa EBKs alla hemmamatcher och, tror jag, bortaderbyt mot Marieholm. Utom första hemmamatchen då, den mot Osby, eftersom jag är upptagen.

Premier League är ointressant, men jag kan knappt vänta tills skånska fyran nord börjar igen. Forza Eslöv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar