tisdag 19 mars 2013

Torpedo Göteborg, "Nu jävlar!"

/ ARTIST: Torpedo Göteborg / TITEL: "Nu jävlar!" / GENRÉ: 77-punk / ETIKETT: Kjell Hell / FORMAT: CD /

Jag gillar inte 77-punk. Jag vet att det är ohistoriskt att inte bry sig om rötterna, men jag  tycker mycket av den blir plastig. Det gäller dock inte Göteborgsband som Göteborg Sound, GBG Punx, Troublemakers eller Attentat, vilka jag introducerades till av en god vän som länge bodde i Götet.

"Om en stockholmare skulle försöka spela gitarr så här, så hade han brutit handen av sig" eller nåt liknande, lär Göteborg Sounds, tror jag det var, sångare, LOB, ha sagt i en intervju nån gång. Det samma skulle Torpedo GBG kunna ha sagt, för de kör riktigt rockig punk efter Götlabosskt 70-talsupplägg och gör det riktigt bra.

Första gången jag lyssnade igenom skivan tyckte jag lite si och så om plattan. Jag gillade musiken men tyckte inte texterna passade in. Vad vi får textmässigt är nämligen typiska oi!-teman, typ, dödshot mot pedofiler, hat mot politiker, osv. Missförstå mig inte, jag håller med bandet och ser gärna dödsstraff åt pedofiler och politiker har jag inte mycket till övers för heller. Men jag tyckte inte det passade in till musiken.

Efter att ha lyssnat nån gång till på skivan har jag ändrat mig och tycker nu att det är kul att bandet kör sin egen grej. Bandet låter lite som en felande länk mellan Göteborgs 77-punk och Göteborgs fina oi!-scen, även om tyvärr många Göteborgsband, med undantag för typ Bad Shermans, väljer att sjunga på engelska. De är också kul att de kör oväntade saker, som typ kritik av kollektivtrafiken i Nu har det spårat ur, även om jag tycker Emil skulle ha lagt till den ursprungliga undertiteln Göteborgs spårvägrar.

Ett annat plus med skivan är att nästan hälften av den, i gammal Secret Records-anda består av livespår och lyssnaren, likt mig, som aldrig fick chansen att höra dem live (jag är gammal och går nästan aldrig ut längre) att upptäcka ett band som låter lika bra live som i studion. Gillar också Hawkind-covern.

Det här är en bra platta, men den räcker inte hela vägen. Musiken är det inget fel på och även om texterna känns relevanta, så har många oi!-band gjort dem förr, fast kanske inte på svenska. Det kan därför inte bli toppbetyg. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men det är nåt som saknas.

En bra, men inte perfekt platta får 81,3% i grad av tillfredsställelse!

1 kommentar:

  1. Tycker som du att det är en förbannat bra platta i sann 70-tals anda, men ang texterna håller jag inte med dig om, jag tänker mera på ett lite mer aggressivt nationalteatern,,men men vad är det att tjafsa om..Ha d gött!

    SvaraRadera