tisdag 5 mars 2013

Global Parasite/Dead Subverts: "vs. The predatory pathocracy"

/ ARTIST: Global Parasite & Dead Subverts / TITLE: "vs. The predatory pathocracy" / GENRÉ: Anarkopunk / ETIKETT: Pumpkin Records / FORMAT: CD /

Den här splitten arg anarkopunk från två band jag aldrig hört förr är schyst, även om plattan kanske inte är jätte, jätte, jättebra.

Vad man får, rent musikaliskt, är ganska ortodox modern anarkopunk, med influenser, gissar jag, som Conflict, Rudimentary Peni och Riot/Clone. Dead Subverts kör ett lite poppigare (allt är relativt) sound med uppenbara influenser från amerikansk HC och 80-talspunk, medan Global parasite för mig låter ganska mycket som danska Paragraf 119 eller våra mellanskånska hjältar Porr 00, eftersom de uppenbarligen kan spela sina instrument, men ändå kör på i flera hundra km i timmen. Musiken drygas också ut med lite schysta soundbites.

Så här är det, kan "opolitiska" skins lyssna på WP kan jag, som ganska opolitisk Herbert, lyssna på anarkopunk.

Politiken retar säkert en del purister, såna som inte har nåra problem med att lyssna på No Remorse, men jag tycker politiken räddar plattan, som annars hade varit en ganska medioker affär, om man bara skulle döma den på dess musikaliska meriter. Man behöver inte hålla med politiken och jag är inte anarkist, men nåt som en viss grad av intelligens har lagts in i textförfattandet och rader som kommer från hjärtat gör att man kan beundra plattan även om man, som sagt, inte håller med i allt.

Det finns alldeles för många anarkopunkband som sysslar med musikalisk nekrofili. De låter som Conflict och Icons of Filth och sjunger om säkra saker som krig, djurrätt och ateism. De här två banden skulle säkert hålla med de mer stereotypa banden i deras ställningstaganden, men då och då kommer band inom genrén som gör att den är värd att uppmärksammas, då de tar ställning i dagsaktuella frågor.

På den här plattan får man bland annat ställningstaganden mot pedofili i brittiska institutioner, mot new age-flummeriet kring Mayakalendern och English Defence League.

Textmässigt gillar jag nog Global Parasite bäst, men musikaliskt är Dead Subverts riktigt schysta.

Gillar du anarkopunk gillar du det här, det kan jag lova. Men jag skulle också vilja rekommendera plattan till politiska aktivister, för här finns dagsaktuella frågor behandlade. Men jag skulle också rekommendera plattan till alla "vanliga" punks and skins, för att det här är schysta band och lite nya horisonter musikaliskt skadar aldrig!

(Sen önskar jag att genrén började leta musikaliska influenser i slöare band som Zounds och Mob)

En schyst, men långt ifrån perfekt platta, får 69,7% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar