måndag 11 mars 2013

En intervju med Sjuttisju



EKA: Hur kom det sig att det blev Bajen för din del? Kommer du från en Bajar-släkt?
77: Det var ett totalt misslyckande från farsans sida då han är djurgårdare. Min morbror är däremot Bajare och genom honom blev min bror Bajare vilket även jag blev då. Min bror är dock djurgårdare nu, förvirrat? Ja. Om jag minns rätt var jag på min första match på Söderstadion 1988, ett jävla år, då vi med Hasse Backe som tränare åkte ur Allsvenskan och ett par helvetesår följde då vi for upp och ner mellan Division 1 och Allsvenskan. Men i allt det dumma föddes många hjältar inom Bajen Fotboll som t.ex Niclas Jönsson som gjorde sjätte målet borta mot Karlstad där vi behövde vinna med 6 mål. Samt Jensa Gustafsson som slog in segermålet mot Vasalund i början av 90-talet.
EKA: Vad jag har förstått bor du en bit från Stockholm nu, så hur ofta kommer du iväg på match?
77: Jag har flyttat från Västmanland till Sörmland, så jag är ju på "hemmaplan" nu iallafall även om det inte är Stockholm. Precis som alltid försöker jag att gå på så många matcher jag kan, tyvärr ställer ekonomin till det en hel del, samt den mentala ohälsan. På något sätt går dessa två hand i hand. Förra året slog jag nog rekord, då jag BARA var på tre matcher viket egentligen är skandal, men har man den här mentala ohälsan så är det rätt hyfsat ändå.
EKA: Har du nån speciell ritual innan en match som du "måste" göra, typ äta nåt speciellt, ha en viss halsduk, lyssna på nån speciell skiva eller nåt helt annat?
77: Den speciella ritualen tidigare har varit att supa ner mig, det har dock mer varit för att klara av att gå på matchen, självmedicinering skulle jag kalla det. Var jag hos mina föräldrar blev det en kvarting whiskey på den 45 minuter långa bussturen till Gullmarsplan. Hade jag inget på bussen blev det att gå på Systemet och köpa något starkt, sen gick jag en runda för att hinna med att dricka innan jag träffade allt folk. Nu kan jag gå nykter och det ska jag verkligen tacka min fru för som går med mig hon är den absolut bästa medicinen. Men visst, jag har gärna lyssnat på dom gamla låtarna med Kenta Gustafsson och Lalla Hansson. Sen släpptes dubbel-cd'n Bajen Forever med flera av mina idoler som Stefan Sundström, Johan Johansson, Weeping Willows samt flera andra fina namn. Nu kom jag på, jag har ju en pryl jag sysslar med, snuset. En portion när matchen börjar, sen lägger jag in en för varje mål, och ju mer mål desto bättre eftersom jag tycker om att snusa mycket.
EKA: Är punkarnas och skinsens tid i klackarna förbi och kommer det bara finnas grabbar i Stone Island-jackor och Burberry-kepsar i framtiden? Hur ser det ut bland Bajen fans?
77: Jag hoppas att det alltid kommer att finnas kvar punks och skins i klackarna. Vi har ett gäng, och jag tycker man kan se att nyrekryteringen funkar rätt ok. Vissa äldre har ju varit punkare och skins tidigare, vissa är det fortfarande trots hög ålder sen finns det aktiva i alla åldrar mellan 15-35. Och för att nämna det, vissa har bytt sina subkulturella kläder till den casuala subkulturen vilket kanske är lättare för skinsen som har sina Fred Perry, Lonsdale och Ben Sherman-kläder. Av nån anledning står grabbarna med Stone Island och Burberry ofta på samma ställe tillsammans, undrar vad det kan bero på 
EKA: Vad tror du om Bajens chanser i bandyslutspelet? Vad tror du om Bajens fotbollslag i den närmsta framtiden? Är storhetstiden förbi, eller har vi inte ens sett början på den?
77: Nu har vi ju gått till final i bandyn, vilket är jävligt roligt. Vi vann grundserien och eftersom bandyvärlden är rätt liten är ju Hammarby Bandy bland en av världens bästa bandyklubbar, det är rätt kaxigt att kunna säga att vi som bandyklubb faktiskt är lika enorma som Barcelona är i fotbollen om man ska se det sportsliga. Fotbollens träningsmatcher nu i början av år 2013 har inte gått så bra resultatmässigt. Jag hoppas att det vänder snart för Superettan blir hård i år. Jag vågar inte sia om något men jag kan såklart bara hoppas att vi lyckas gå upp i år. Och så här är det att... Vi behöver inte Allsvenskan, Allsvenskan behöver oss! Storhetstid... hm, jag vet inte, antingen var den 2001 när vi tog första guldet, annars så har vi inte ens sett början på den, och om den kommer vettefan.
EKA: Hur kom det sig att du började skriva Bajenlåtar? Nån speciell inspiration? Hur länge jobbar du med en text innan du bestämmer dig för att den är värd att använda?
77: Jag började på riktigt runt 2005 och det var under den perioden jag gjorde låtarna till min första skiva "Skit i stan - Gullmarsplan" Mina inspirationer är som alltid, till all musik jag gör, Irländsk folkmusik som jag lyssnar väldigt mycket på, punken som funnits för mig i över 20 år, sen såklart Stefan Sundström, Kenta och Lalla. En del av mina texter skriver jag bara rakt av, en del växer fram i huvudet på mig under en längre tid. Texterna på mina andra skiva "Ett lag - en kärlek" var inte riktigt klara när jag skulle lägga sången, men jag blev ändå nöjd med resultatet. Jag har nog alltid gillat att skriva rakt av utan att korr-läsa särskilt mycket. Då vet man iallafall att det är ärligt. Och jag tycker att jag oftast får fram bra budskap. Jag ger inte mycket för att bara skriva Heja Hammarby och Söder bröder glöder, så som många ramsor oftast går. Jag har gärna ett "punkigt" budskap med eller så romantiserar jag något som bara bajare förstår, som Gullmarsplan, denna sunkiga plats i ett gammalt arbetarområde, jag ser Gullmarsplan som något vackert, de trasiga människorna där må inte ha ett vackert yttre men förmodligen ett ärligt inre.
EKA: Du har en ny platta, denna gången eventuellt på vinyl, på g. Berätta mer om den!
77: Jag kan inte säga så mycket eftersom det inte är spikat. Men jag har pratat med ett mindre skivbolag som drivs av bra människor som jag känner, och som är bajare och vinyljunkies. Men jag räknar med att köra in 4 låtar. Musiken har jag redan klar, från ett band jag hade uppe i Rättvik när jag bodde där. Det blir Oi!/Street infuerad punk, fyrtakt, simpla men bra melodier, det är bara texterna kvar nu. Så förhoppningsvis kan det bli en sjutummare till vintern. Vi kan bara hoppas. Då får kidsen anledning att skaffa en gramofonspelare dessutom vilket kanske kan få in dom på "riktig" musik istället för allt såntdär nymodigt.
EKA: Har du lust att komma ner och spela för Bajen fans i Skåne? Hur bokar man dig?
77: Jag vet inte om det finns flera lokala BF-grupper i Skåne eller bara ett BF Skåne. Dessutom har jag ju en tolk med mig då min fru är gammal snapphona från Östra Göinge. Jag vill gärna spela överallt, det finns dock ett krux, mitt mående. Och det är FAN FAN FAN att jag mår såhär och tusen gånger värre när jag väl SKA spela. Men om någon är intresserad så finns jag att nå på blogg77@hotmail.com Det kostar ju inget att fråga. Det som ligger närmast i framtiden skulle kunna vara en spelning hos BF Katrineholm, så fort jag bara mår ok för det. Precis som med allt annat. Glöm inte bort Sjuttisju på Facebook och påhttp://sjuttisju.blogspot.com , det är på dessa ställen man får veta allt det senaste.
Tack som tusan till dig Jon för frågorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar