tisdag 12 juni 2012

EM 2012 - nåra tankar

Som vanligt, efter gårdagens debakel, kan man bara konstatera att svenska kommentatorer är optimister in i det dumdristiga när det gäller Sverige. Visst, de skall väl inte sitta där och dissa fäderneslandets chanser, men lite nykterhet skulle sitta fint. De dissade Danmark, som slog Holland, men hissar Sverige inför ett bra öststatslag som dessutom har hemmaplan. Anledningen till att det bara blir så idiotiskt är att Danmarks liga (som för övrigt vanns av mina favoriter, FC Nordsjälland, ja, jag har hejat på dem ett par säsonger, även när de låg långt nere och har dessutom varit på plats på Farum Park) är så pass mycket bättre än Allsvenskan och danskarna har under senare år fått ett par riktigt duktiga utlandsproffs i form av Kjär, Agger och Bendtner, för att bara nämna nåra.

Skall vi se nyktert på det hela kan man ju fråga sig om Sverige har en chans att bli nåt annat än sist i en grupp jag tror vinns av Frankrike med Ukraina på andra plats, för jag tror inte vi slår vare sig grodlåren eller rostbiffarna efter att ha gått på pumpen på vad som skulle vara gruppens "turnover", blinierna.

Även om jag är en obotlig pessimist och befarar det värsta för Sverige, så kommer jag att se både matchen mot England, såväl som mot Frankrike och hoppas på det bästa, även om vi skulle ligga under 5-0 i 85e minuten. Det är ens lag, det är samma sak som med EBK, det kvittar vilken division vi ligger i. Man överger inte sitt lag!

Men, om Sverige inte går vidare från gruppspelet vet jag vem jag hejar på. Tyskland!

Tyskland har en fin fotbollstradition med en ännu finare supporterkultur och bör inte bara statistiskt vinna i år, utan är också välförtjänta av guldet. Efter att ha rest ett par gånger till Rostock har jag helt och hållet blivit förälskad i tysk fotboll och om inte vi kan ta guldet, så får grannen i söder gärna göra det.

Forza Deutschland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar