onsdag 6 juni 2012

En intervju med The Rough Kutz

The Rough Kutz är ett band jag hört mycket bra saker om i flera år, men inte kollat upp förrän rätt nyligen och jag upptäckte då att de är bättre än hajpen. Det är därför riktigt kul att få intervjua dem och jag uppmanar folk att ta dem till Skandinavien!

EKA: Ni är ett av scenens "truest" band när det kommer till street cred. En fördomsfull man skulle tro att ni skulle spela oi!, så vad fick er att spela ska och vad var det i genrén som lockade er?

Rat - ska är vad de flesta av oss var inne på när det startade, eftersom det var den naturliga utvecklingen från punkrörelsen, vilken blivit ganska tandlös vid det laget. Det var naturligtvis band som The Specials och Madness som återtände flamman.

Hazza – 2 Tone-rörelsen fick in mig på ska i den unga åldern av 11 och därifrån gick jag till att samla tusentals jamaicanska ska & reggaeskivor och upptäckte alla dessa olika enorma artister som kommit från den lilla ön. Jag antar att vi skulle kunna bli kopplade till oi!, eftersom de flesta av våra sånger handlar om verkliga livet.

EKA: Ni har spelat över hela Europa, hur är scenen där ni bor jämfört med kontinenten? Nåra band ni spelat med som ni skulle rekommendera våra läsare att kolla upp?

Rat - Även om vi drar en ganska stor publik oavsett var vi spelar, så drar de flesta ska-giggen en liten publik om det inte är ett stort band på turné eller ett löjligt stereotypt coversband som gör det för pengarna och oftast utan någon riktig passion för musiken de spelar. Vi har upptäckt att spelställen, spelarrangörer och publiker på kontinenten är mer ”på” och det är ett privilegium att få spela där.

EKA: När 2tone hade sitt genombrott, så var Thatcher vid makten och det var krig i Afghanistan. Som det är nu så är Cameron vid makten och terrorismen är utom kontroll. Ser ni nåra likheter mellan då och nu och anser ni att ett skaband borde ha åsikter om sånt?

Rat - Saker och ting har inte ändrats alls sedan Thatchers dagar, alla regeringar är likadana. De lovar guld och gröna skogar och levererar inte ett skit. Det kommer inte bli bättre förrän vi dragits ur arslet på USA. Alla band och individer bör ha åsikter om vad som påverkar deras liv, vi kämpar alla i en social strid.

Hazza – Japp! Ingenting har ändrats på alla dessa år, mannen på gatan blir fortfarande blåst för att gynna de mäktiga få. Jag tycker alla band borde ha åsikter om saker som påverkar dem, jag tror inte jag skulle kunna skriva kärlekssånger dagen lång. Tala ur skägget och tala från hjärtat!

EKA: Vilken är den största utmaningen när det gäller att göra relevant musik? Kastar ni många textrader i papperskorgen?

Hazza – Nej, egentligen inte, jag sätter mig liksom inte bara ner och skriver en sång, det krävs att nåt får mig i gång på nåt jag har starka åsikter om eller som har hänt i mitt liv och sen skriver jag bara om det.

EKA: Stoke on Trent har en lång historia av alternativa band, så som Discharge och mitt eget, alla genrér inräknade, favoritband, Section 5. Umgås ni med dessa band och kommer punkare, skins och rudies bra överens inom staden?


Rat - Vi är alla riktigt goda vänner med Section 5, scenen här har äntligen enats, vi går alla på samma giggs, punx,skins,rockers/billy's,rudies,rastas. Det är som det skall vara, inga skiljelinjer!

EKA: Är ni Potters eller Port Vale fans? Existerar det fortfarande en stor rivalitet mellan de två klubbarna även om de ligger i två helt skilda divisioner?

Rat - Vi har 3 stora Vale-fans i bandet,1 crewe,1 man u & 2 l'pool. Det föreligger fortfarande stor rivalitet mellan våra två lokala klubbar, men inte lika rått och grymt som under 70-/80-talen, även om det förmodligen skulle ändras om de skulle komma i samma division igen.

EKA: Om ert band var en sport och inte ett band, vilken sport skulle det vara? Hård och fysisk som rugby eller precis och sofistikerad som biljard?

Rat - Ha ha, definitivt hård och fysisk, något som Murderball.

Hazza – Jag tror det skulle vara en semi-final mellan två fientligt inställda lag i fotboll på en regnig Lördageftermiddag med massor ut av glidtacklingar, misstag, utvisningar och mål.

EKA: Vill ni spela i Sverige och hur bokar folk som är intresserade av att boka er för ett gigg er? Nåra ord till era svenska fans?

Rat - Vi skulle gärna spela i Sverige, vi har inte varit där hitintills och vi har hört att ni har en bra scen där, så alla som läser detta, kom till ett av våra giggs och festa loss, ni kan nå oss för bokningar på: roughkutz@ntlworld.com. Tack för intervjun och stödet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar