torsdag 14 juni 2012

Eslövs BK - Åhus Horna BK: 2-1

Jag kom tidigt till Ekevalla idag och hade i sanningens namn inte förväntat mig så många åskådare, eftersom det just nu pågår Fotbolls-EM och Eslövsbor brukar ju inte i vanliga fall gå man ur huse för att stödja det lag som representerar oss alla, så varför skulle de göra det idag? De skulle ju lika gärna kunna stanna hemma och se Italien-Kroatien.

Därför var det kul att så många ändå dök upp. Tyckte faktiskt det var förhållandevis många på plats för att vara Eslöv när det pågår mästerskapsmatch, vädret inte är det bästa och det är arbetsdag dagen efter. Jag tror det beror på ökat fotbollsintresse under EM. Folk är missnöjda, med all rätt, över Sveriges resultat, men har ändå fotbollsfeber och väljer att se det lag som representerar Eslöv.

Det här var en stundtals väldigt underhållande match. Den började och slutade med getingbos-fotboll, alla sprang fram och tillbaka och bollen passades fram och tillbaka. Det hände inte särskilt mycket i första halvlek, utom ett par fula tröjdragningar från ÅHBK, som inte resulterade i några gula kort, vilket är ytterst uppseendeväckande, eftersom EBK belönades med gult kort när vi gjorde en tröjdragning i 89e minuten. Det enda som hände i första halvlek, förutom ett par konstiga domar och ett par fina chanser från båda lag, var att Jetmir Bucolli i ÅHBK blev utvisad i 39e minuten, efter att ha sparkat ner Adil Adlouni.

Om första halvlek var lite småtrist var det andra helvlek som gjorde matchen mer än sevärd. Dennis Nilsson petade in 1-0 åt oss i 48e minuten och två minuter efteråt satte Selwan Al Jaberi 2-0. En snygg EBK-chans fanns även i 51a, men i 52a skulle det dömas straff åt ÅHBK av nån anledning som jag egentligen inte uppfattade. Jag ifrågasätter inte domarns beslut, jag såg bara inte varför det skulle vara straff. Men straffen gick in och resultatet, 2-1, skulle stå sig matchen ut trots massor utav fina chanser för ÅHBK att kvittera, såväl som åt EBK att rycka ifrån.

Det är svårt att utnämna en matchens lirare idag, för EBK spelade som ett lag. När det gick bra var det för att vi spelade bra lagfotboll och när det gick dåligt var det för att vi spelade dålig dito. Om man ändå skall nämna någon tycker jag att målvakten, Emil Persson, gjorde ett fint jobb i att hindra ÅHBK att kvittera, även om han som sagt släppte in den där straffen. Man märkte verkligen varför ÅHBK satt på andraplats inför den här matchen, de hade förtjänat den genom hårt arbete och hade de inte fått den där utvisningen är jag inte säker på att matchen hade slutat som den gjorde. Därför, matchens lirare blir Emil Persson!

För att summera, en fin fotbollsmatch och jag hoppas på fler fina matcher på Ekevalla och att folk dyker upp och stöttar laget, trots pågående EM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar