måndag 18 juni 2012

Oldfashioned Ideas: "Promises mean nothing"

/ ARTIST: Oldfashioned Ideas / TITEL: Promises mean nothing / GENRÉ: Punk / ETIKETT: Switchlight Records / FORMT: CD /

Jag stiftade först bekantskap med det här bandet för nåra år sen, när en polare till bandet postade länken till deras då nystartade myspacesida på ett community som är så hemskt att jag inte tänker nämna det vid namn (nej, inte Bråkmakargatan). Då tyckte jag bandet osade för mycket Condemned 84, ett band som jag har svårt för i allt för stora doser. Jag var därför osäker på vad jag skulle tycka om den här fullängdaren från bandet, som kom i år.

Faktum är att jag gillar den. Jag älskar den inte, det är inte punkens heliga graal, men det är en schyst platta som förklarar varför bandet heter som det heter, eller inte riktigt, för de har en del genuina uttryck med, men överlag tycker jag skivan luktar 80-tal.

En del av musiken låter oi!, ibland vanlig punk, ibland hc, en liten dos anarko och en liten del English Dogs, tycker jag. Texterna är helt okej, men knappast banbrytande. Man får en stor, och då menar jag stor, dos proletär stolthet, alkoholromantik, fotboll och ställningstagande mot de extremister, oavsett om det är stalinister eller nazister, som säger sig tala i vårt namn. Ofta blir sån här arbetarklasspunk en smula klichéartad och posig, inte sällan är de framförd av folk som aldrig gjort ett riktigt handtag, men Oldfashioned Ideas övertygar på ett sätt som få gör. När de sjunger om livet som knegare får man intrycket att de är där, det är deras eget liv de beskriver. Och vem kan inte hålla med om texten till A Nice Little Pub? När jag var i de tidiga tjugoåren drack jag och mina polare alltid på The Londoner i Lund, tills den lades ned och blev ett trendigt steak house, så jo, jag har också varit där. :)

Det enda jag retar mig på på skivan är att det ibland blir för snabbt spelat och för kakmonstrigt på sången. Bandet skulle tjäna på att söla ner sig bara lite och lägga sig till med en mer "sjungande" sång. Bandet får naturligtvis göra hur de vill, men jag tror musiken hade tjänat på det och gjort dem till ett av Sveriges bästa band i farten.

En trevlig upplevelse att lyssna på plattan. Jag ger den 71,2% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar