torsdag 7 juni 2012

Stomper 98: "10 years birthday bash"

/ ARTIST: Stomper 98 / TITEL: 10 years birthday bash / GENRÉ: Musikfilm / ETIKETT: Sunny bastards / FORMAT: DVD+CD/

Jag har funderat ett tag på att skriva om skinheads historia för den oinvigde. Det kan ju tyckas som om jag sitter och skriver om högerextrem musik samtidigt som jag hyllar EBK, ett lag som har ett minst sagt mångkulturellt lag. Men jag är övertygad om att de flesta av idag inser att skinheads inte är rasister allihopa, utan det finns en del av oss som håller de gamla traditionerna och de svarta rötterna från 60-talet levande. Folk som tror jag är rasist får tro vad de vill, jag skiter i vad folk tycker om mig, men jag kan ge er en ledtråd: jag recenserar och intervjuar ska- och northern soul-akter, såväl som detta band, Stomper 98, som har en svart trummis.

Med det sagt studsar jag en smula på texten som finns utanpå den DVD:en, "Real skinheads aren't racists". Jag kan förstå att saker och ting blir extrema i ett land med en så lång historia av konflikter mellan vänster- och höger-skins, men jag köper det inte. Jag köper ingen alls färdiggjord mall för hur jag skall tänka, så kvittar det om det vänstertöffarna i Stage Bottles och deras Sometimes antisocial, always antifascist- attityd eller högerextrema English Rose med deras skinheads are racially proud.

Visst det är en smula olustigt att det finns rasister i en subkultur med svarta rötter, men har de inte funnits där hela tiden? Jag har träffat högerskins som varit skittrevliga, såväl som vänsterskins som varit rövhål. Men det samma kan väl sägas om vänsterskinsen, är inte extremvänstern arvtagaren till just de hippies de ursprungliga skinsen slogs mot? Om nån vill vara höger- eller vänster- extremist, låt dem då vara det, så länge de respekterar att det finns folk som inte delar deras åsikter.

Men nu skall jag kliva av såpboxen och prata Stomper 98.

Vad man får här är en live-DVD och en live-CD, en CD som jag i skrivande stund inte hunnit lyssna på, men live-DVD:en, som innehåller bandets framträdande på sitt 10-årskalas i Leipzig, såväl som material från framträdande på Punk & Disorderly och en en timme lång dokumentär på tyska som säkert är skitbra, men jag förstod, med min skoltyska, inte särskilt mycket.

Men, det tål att sägas flera gånger, vilket framträdande de gör! Den första skinheadmusiken jag hörde i mitt liv, i början av 90-talet var tysk, även om den var av den mer politiskt dodgy-varianten, nämligen Störkraft. Men jag har alltid gillat tysk punk och oi! efter det och har ett par skivor i samlingen, men av nån anledning har jag helt missat Stomper 98 fram till nu.

Vad jag har gått miste om!

Stomper 98 har ett eget sound, även om det är fast förankrat i 80-talet med saxofoner som får en tänka Frankrike, såväl som en kombination av bröl-oi! och mer melodiskt material, vilket tyskarna brukar kunna vara bra på, även om det finns ett par akter som går till överdrift. (Toxpack, nån?)

Just de franska influenserna märker man tydligt i låten Um die Welt, som låter som en tysk version av en gammal Skin Korps-låt. Annars är allt utom de två sista låtarna på tyska, nämligen Cock Sparrer's Watch your back och 4skins Chaos, vilka naturligtvis är på engelska.

Att de covrar just den Sparrer-låten lugnar ner mig en smula, de kan inte vara allt för långt åt vänster med det låtvalet. Men annars är 4skins-versionen en riktig guldklimp! Hela DVD:en visar party, party, party i publiken och allsång och vilken show bandet ger! Men det är först i slutlåten, med förstärkning från The Templars och Evil Conduct, som man verkligen vill gå på en av deras spelningar. Eller, skit samma, hela DVD:en får en att vilja gå, men just den sista låten är ett bevis på hur kul det kan vara att vara del av oi!-scenen. Snacka om unity!

Du har säkert listat ut att jag gillar det här väldigt mycket. Det gör jag och det gör du med om du gillar oi! Köp definitivt den här boxen!

Jag är så pass imponerad att jag ger fullt betyg. 100% i grad av tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar