fredag 1 juni 2012

Vindicate This!: "Hard feelings"

/ ARTIST: Vindicate This! / TITEL: Hard feelings / GENRÉ: Oi! / ETIKETT: Ian Rush Records / FORMAT: Vinylsjua /

Innan jag börjar med den egentliga recensionen vill jag bara säga att jag i vanliga fall är ett större fan av mer melodisk oi! än bröl-oi! som den här, men bandet är förbaskat duktiga på vad de gör och förtjänar allt stöd de kan få.

Musikaliskt har de på den här sjuan power från The Last Resort, teknik från Skrewdriver (innan de blev politiska) och melodi från The Business från Saturdays Heroes-eran. Det är ren och skär skinhead rock & roll (trots att en i bandet är punkare) och om man skall lägga ihop alla influenserna och likna dem vid något band som har allt det där, så blir det svårt, men jag tycker mig kunna säga att de påminner om såväl The Templars, tidiga Vice Squad och RAC-bandet Sudden Impact (även om VT! har betydligt intelligentare texter än Sudden Impact's klassiker "do you remember when your forefathers were young?").

Nu har jag varit helnykterist de senaste åtta och ett halvt åren, men den här musiken hade suttit klockrent på en förfest med massor utav starköl på den gamla trista tiden när jag fortfarande drack. Jag kan se det framför mig, Mellanskånes punks, skins och hc-kids, samlade hemma hos mig, drickandes och sjungande med i musiken och jag har ingen anledning att tro att det inte skulle fungera för dagens kids när de dricker. Likaså kan jag föreställa mig att de är ett fantastiskt liveband.

Jag tycker också att det är kul att det finns levande och kreativa skinhead rock & rollband i Skåne. Det blir ju allt färre av skinsen i Skåneland nu för tiden, så det är kul att de håller flaggan vajande. Det hade också varit kul att få hit dem till Eslöv för en spelning.

Kan också säga att jag tycker en sjua är precis perfekt format för sån här musik och sista låten, Always on the same side, är bara den ett klockrent mästerverk som gör den här sjuan till ett måste för grillfesten i sommar med dina lokala skins & punx!

Gillar du något av banden jag jämfört dem med, så gillar du definitivt den här sjuan. Köp den!

Jag ger plattan 78,3% i grad av tillfredsställelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar